1-3. april 2011 Namibia

Nej ingen aprilsnar! Kørte gennem det flotte landskab mod Dyreparken Etosha. Stoppede i Outjo hos bageren, meeen der er vist ændret lidt!!! Fik dog lidt frokost og købte en kage. Camperede i Etosha Safari Camp. Det er et spøjs sted og rigtig dejligt. Her kunne alle oplyse os at der INGEN dyr kunne ses i parken. Så vi tog en hurtig beslutning. Ville gerne vestpå til Puros men her er vejene ikke farbare pga. regn, så vi kørte lørdag mod nord til Opuwa. Her havde vi læst om en park, hvor der var elefanter, tja der kunne vi ikke komme ind, de fleste veje var skyllet væk af regnen. Vi havnede på en dejlig campingplads Opuwa country Hotel. Udsigten fra swimmingpoolen kan ikke beskrives, men vi nåede dog ikke en svømmetur før regnen satte ind OG senere styrtede det ned. Så turen til Epupa Falls var desværre hellere ikke muligt.

Men søndag kørte vi ad hovedvejen til  Ruacana Falls, der ligger på grænseovergangen til Angola. Det er floden Cunene, som er grænsen til Angola. Den er dæmmet op, men pga den megen regn er sluserne åbnet og det er et fantastisk flot vandfald, næsten ligeså flot som Victoria vandfaldet OG det siger ikke så lidt. Vi var utrolig betaget. Nød et par timer og vores frokost. En handlekraftig vagt ved kraftværket viste os derned, tog billeder og ønskede at få nogle danske mønter, som han selvfølgelig fik, han samlede på penge fra andre lande. Ind på campingpladsen til Eha lodge/hotel i byen Ruacana, hvor vi fik vores våde telt fra i aftes tørret. Vi var lige ned at kigge på en anden næsten ny campingplads Sunset, som var rigtig spændende, men som en byggeplads. Men denne er kun til en overnatning, så vi kører videre i morgen, tager nok til nordlige Etosha, hvor der skulle være nogle få dyr. Men vi er jo lidt i tidsnød nu, da vi skal være syd for Krüger inden den 20.4, og der er faktisk langt. Og humøret er p.t. lidt svækket. Men vi nyder det hernede.

4.4. Etosha

En "desværre" spændende tur til Etosha ad hovedvejen tæt på Angolas grænse og så ad B1 fra Ondangwa. Desværre fordi alt var oversvømmet, men vejen ligger højt, så kun en enkelt gang måtte vi gennem vandmasserne. Men de stakkels mennesker hvor vandet stod op i husene. Nogle gange kunne vi se æslerne vade rundt i vand op til halsen. Men de lokale fangede masser af fisk og hang dem til salg langs vejen, så noget godt var der.

Kørte ind ad den nordlige indgang til Etosha og erfarede at vi pludselig havde fået foræret 1 time, da de sætter uret tilbage. Så fra at være 1 time foran DK er vi pludselig 1 time bagefter - underligt. I Etosha kan vi kun køre på hovedvejen, da alt andet er lukket pga. vand. Allerede inden parken kunne vi se problemet, er kørt gennem rigtig meget vand på vejen og bilerne her er fuldstændig mudret til. Men tæt på Namutoni er her rigtig mange dyr. Masser af zebra, springbukke, impalaer, gnuer og en del giraffer. Har set dik-dik, jakaler, hyæne, skilpadde, så vi er godt tilfredse, men savner dog elefanter m.v.

Camperede i parken, selvom det virkelig er blevet dyrt, vil kun blive her 1 nat. Vi  camperede på plads nr. 9, og tja lige ved siden af var et par - Carole og David, som nu bor i Australien, men er født i Manchester og han og John har fælles bekendte!! Verdenen er lille!! Så vi måtte lige have en drink sammen i baren om aftenen.

5.-7. april

Tidligt op og så atter en masse dyr, men IKKE ved vandhullerne som normalt. Kørte ud af parken til middag og via Tsumeb, hvor vi brugte en del tid på med internettet, så videre til Roys camp udenfor Grootfontein, hvor vi har været et par gange før. Her valgte vi at blive en ekstra dag og få vasket tøj, bil samt lidt småreparationer. Onsdag kom David og Carol kørende derind mens vi hyggede os ved poolen. Desværre kom de også med regnen og det styrtede ned, først et par timer, hvor det lykkedes os at få maden hevet over til et køkken meget tæt på bilen inden regnen blev for slem, så vi hyggede os med aftensmaden alt imens vandet steg og steg. Til sidst stod vores bil nærmest i en sø, så vi måtte køre den til et andet sted der var lidt højere. Men regnen fortsatte så det var en mudret omgang. Strømmen forsvandt og så er der bare mørkt. Man må sige ejerne ikke gjorde meget for at forbedre situationen.

Torsdag morgen kørte vi tidligt (med et vådt telt) på vej mod Botswana. Ringede til en campingplads Shamvura Camp for at høre om de var under vand. Nix, så her er vi sammen med Carol og David, der kører i en stor camper, så de kan kun køre på hovedvejene. Vi var dog lige i Rundu og handle lidt samt på en kop kaffe og skulle også lige omkring N´kwazi Lodge hvor vi tidligere har haft et par lækre dage for at se om de var under vand, DET VAR DE. Men som turistkontoret sagde: Det har de været hver år de sidste 4 år og de lokale havde advaret dem, selvom der ikke var vand i 20 år, sååå lidt deres egen skyld, men alligevel synes vi det er lidt trist.

Denne plads er rigtig flot med udsigt over floden fra haven og poolen og vi har alle 4 hygget os ved bålet i aften. I morgen nupper vi den kedelige strækning over Caprivi til Katima Molilo og så hedder det herefter Botswana. Og vi fik lige mulighed for at se vores mail, HERLIGT.

8. april

400 km hvor det meste er kedeligt, kun når vi kører gennem landsbyer er det lidt spændende, ad de 200 km gennem Caprivi strip er der kun GANSKE FÅ. Men så kan der snakkes, læses, suduko og gættes kryds og tværs samt prøve at finde steder hvor vi kan tilbringe den sidste uge UDEN vores bil, hulk. (skal dog lige se pengene er på kontoen på mandag).

Men campingpladsen ved Zambezi River Lodge i Katima Mulilo opvejer det hele. Lige ned til floden OG der lå en 2m lang krokodille på græsset da vi kom!!! Øhh det har de ikke set før, men vandstanden er jo selvfølgelig høj. Den var desværre væk da David og Carole ankom. Jeg spillede kort med dem om aftenen efter vi havde spist på hotellet (desværre ingen stor oplevelse denne gang). Vi har intet købt, da vi ikke må have mælk, kød eller grøntsager med til Botswana pga. mund- og klovsyge. Men her må vore veje skilles da de sikkert kke kan køre den store camper ned til "elefantmanden" i Kasane.

9.-10. Botswana - Senyati Camp Site (elefantmanden)

Kørte til Botswana via Ngoma Bridge. Alt mad m.m. checket (tomater konfiskeret) og bil + fodtøj i "syrebad", helt fint. Grænsevagterne nogle "bøse" autoriteter. Ballade fordi vi kørte ½ m. forbi stopskiltet!! Skulle betale "entre" 40 pula for udenlandsk bil. Havde kun sydafrikansk rand, meeen så koster det 60 R (kursen er 0,91 men de bruger 0,71!!) og vi fik beløbet retur i Namiba dollar!!! eller 30 pula. Her stoppede festen så jeg måtte finde småsedlerne, havde heldigvis de 60 R og fik så 2 pula retur (nu var hun klar over "regnehjernen her" var igang), men hun grinede ad det. Tjaa går det, så går det.

Kørte ad asfaltvejen gennem Chobe nationalpark og jubiii pludselig var der elefanter på begge sider af vejen. Men efter ½ time måtte vi løsrive os. Det er lørdag, butikkerne lukker tidligt, og vi har jo ingen mælk, kød eller grøntsager (og må heller ikke have det med længere sydpå i Botswana), så der skal købes til 2 dage. Ingen mulighed for at købe mad på campingpladsen.

Fik hævet penge, handlet og så ud til campingpladsen Senyati Camping Site. MEN det tog laaaaang tid. Der var rigtig mange elefanter langs vejsiden, og de var alle utrolig dejlige!!! Har nok set ca. 40 ialt bare langs vejen, sikke et paradis. Fik vores "gamle" plads og ejeren grinede da vi kom igen. Iøvrigt en noget speciel gut!!

Lækkert græs lige ved siden af bilen!!!

Lige efter aftensmaden kom elefanterne til vandhullet, som vi kan se herfra. Vi strøg op til baren ca. 20 m fra vandhullet Der kom rigtig mange elefanter. En KÆMPE stor elefant var der i et par timer (mon den ventede på en dejlig "dame"). Efter 3 timer med elefanter der kom og gik hele tiden tog vi den svære beslutning: vi gik i seng. Jeg var oppe kl. 1.30 da var der stadig mange elefanter. Så vi har droppet ideen om at køre ind i Chobe langs floden, det er jo virkelig elefanterne vi vil se, og de er lige HER, så det bliver en afslappet dag hvor vi håber, elefanterne og evt. bøfler kommer igen i aften. Lidt ærgerligt at vi ikke kan kontakte vore "rejsefæller" så de kan komme herud og se elefanterne. Vejen er blevet lidt hård efter regnen, så det var sikkert muligt at køre hertil i deres store camper, hvilket ikke var muligt sidste gang vi var her.

Aftenvisit

Hårdt at være efterlønner

11.4. ELEFANTER  -  og bilen solgt!!

Ejeren er taget til Gabarone, så et tysk par, som har kørt rundt hernede i 4 år passer det. Søndag aften betragtede vi elefanter fra ved 17-tiden, så det blev svært at få lavet aftensmaden. Jeg fór ned til overdækningen for at se elefanterne, John havde lige tændt grillen så han skulle checke det. Pludselig hørte han en "snøften" bag sig og en elefant kom susende forbi ca 3 m fra ham, men den havde heldigvis kun øje for vandhullet!!! Jeg tror vi så 100-150 elefanter i aftes. Der var en del "kæmpen" om vandet, for de vil alle helst have det friske. Vi var også heldige at se en flok bøfler hernede. Men kl. 22 lukkede vi for vandet, slukkede for lyset og så var det sengetid, uha det er svært at løsrive sig.

Så her til morgen bestemte vi os for at blive en dag mere. fik vasket tøj og tak til Jyske Bank. Vi har fået en sms, at pengene for bilen er kommet, så nu er den solgt. Den skal afleveres den 20.4, hvor begge hold skal køre over grænsen til Mocambique for at stemple Carnegie de Passage ud og ind igen. HULK det bliver svært at sige farvel. Og hov hvor skal vi være den sidte uge??? Ny udfordring.

Men nu nyder vi det, jeg ligger i en hængekøje oppe i baren under overdækningen og overskuer området. Indtil nu kl. 13 har her været 1 tyr, 2 elefanter (John drønede ned og åbnede for vandet, slukkede igen da de gik væk),  - og vildsvin samt 2 sabel-antiloper længere ude. Den ene elefant er nu kommet tilbage og forsøger ihærdigt at få vand fra pumpen, gider ikke drikke det "gamle" i vandhullet, det ser skægt ud.

Og det blev så ved HELE dagen. Kl. 21 slukkede vi og gik i seng - helt uvirkelig med alle de elefanter, SKØØØØØØNT.

12.4.

En lang og meget kedelig tur til Francistown, hvor vi overnatter på Tati River Lodge campingplads. Den kunne være flot, men her har vist ikke været nogen i MEGET lang tid. Håber vi har fået varmt vand nu efter et par forespørgsler. Trænger til et bad. Stod op kl. 6 for at komme tidligt, men brugte meget tid her i Francistown på en netcafe, og kunne alligevel ikke få det til at virke. Vi prøver her på hotellet, det virker heller ikke! MEN TV virkede og vi så en fantastisk kamp mellem MC United og Chelsea 3-1, pragtfuldt, selvom de gerne ville have baren lukket kl.22, ventede de til kampen var forbi 22.50.

13.4. Molima Bush Camp, Botswana

Så af sted til Syd Afrika ad lidt kedelig vej. MEN der sker hele tiden noget ny. Vi var inde på en tankstation for at bruge de sidste pula. Her var en hvid gut ifærd med at skubbe "sin hyrede taxa" igang (senere brændte den helt sammen). Han var chef på Molima Bush Camp på Botswana-siden ned til Limpopo floden, som er grænsen til Sydafrika. Overtalte os til at køre derned og campere - et fantastisk valg. Det er i en privat dyrepark, hvor der er masser af elefanter (dog ikke p.t.), men vi så en masse forskelle rådyr arter OG camperede under 3 kæmpestore træer på en megastor plads ned til floden (nr.4). Her var både toilet, varmt vand, grillplads og bålplads. En fantastisk lun aften med bål, kortspil og ren råhygge. Wauw.

14.4. SYDAFRIKA

Kørte en tur rundt i det private område og så videre til grænsen. Chris fortalte at vi kunne køre over floden, den var åbnet i dag. MEN vi kom en lidt forkert vej ud til en privat bolig. Hun kunne fortælle at grænsen Pointdrift (kun 24 km væk og tæt ved Vhembe Nationalpark, som vi er på vej til) kun var åbent om vinteren, da der ikke er en bro, men man skal køre gennem floden. Okay tilbage og via Platjan grænseovergang i stedet for, men alt i alt kun ca. 120 km.. Vi var jo lidt spændte på hvordan med at komme ind til Sydafrika, hvad med visa (selvom vi fik 3 måneder da vi fløj hjem for 3 uger siden). Det tog alt i alt 15 min gennem begge grænseovergange - rekord - og alt ok. Johns blev stemplet (han har til den 23.6 ligesom jeg), men jeg (kma) fik lige ny 3 måneder til 13.7. Så nu ingen grund til at køre til Home Affairs in Nelspruit for at hente det betalte visa!!!! This is Africa!!

I Sydafrika så vi en masse baobab-træer på vejen til byen Alldays, de er så fantastiske flotte. Vi stoppede ved Lily's restaurant i byen og fik lidt frokost, det ligger på et hjørne. På "fortovet" for enden af bygningen står en lokal i et hjemmelavet skur og sælger sin mad!! Konkurrence???

Vi kørte til parken Mapungubwe, som var rigtig flot. Det er det ældste sted i det sydlige Afrika hvor man har fundet en kongeby, så det hele er meget historisk og er fredet. Området rigtig flot lavet. Der ler avet en ca. 300 m bro i trætoppene ned til Limpopo floden - hel fantastisk. Længere fremme har de lavet udsigtssteder hvor man kan se Limpopo floden og Shashe floden mødes OG hvor Zimbabwe, Botswana og Sydafrika mødes, meget specielt. Vi var også så heldige at se nogle impalaer OG ikke mindst elefanter 3 steder. Det ene hold var rundt om bilen. Kæmpestore men meget fredelige.

Vi ville campere i parken, ingen problem. Da jeg spurgt hvor campingpladsen var, tja så viser det sig der er et privat område vest for parken og vest for dette skal man campere, så det er ud af parken, op til grænsen og ind igen ca. 40 km!!!! tilbage hvor vi kom fra. Det har vi aldrig hørt om før, så selv om vi først kom til parken kl. 13.40 bestemte vi os for bagefter at køre østpå til Mopane Bushlodge, som er blevet anbefalet os, der skulle være en campingplads. For 4. gang i dag gik det ikke som forventet. Den lå ikke ved vejen men laaangt væk i bushen, så vi var der først 20 m. før det bliver mørket OG her var alt lukket. Ups hvad nu. Vi bestemte os for at campere i bushen, så vi sidder her i måneskin lidt væk fra lodgen og lytter til alle dyrelydene. Kan se et par øjne i træet ved siden af os, tror det er en "bushbaby".

15.4 Limpopo

Nu skulle vi rigtig på eventyr og se nordlige Limpopo!! Her er rigtig, rigtig mange flotte baobab-træer, John mener jeg har taget næsten ligeså mange billeder af dem som af elefanter. Vi kørte ind i Nwanedi Game reserve specielt for at se et vandfald. Det blev eventyr. Flot sted men at komme til vandfaldet lykkedes os ikke. Forfærdelig vej og vi stoppede da vi skulle gennem dybt vand fyldt med "siv" højere end bilen. Men på vej tilbage så vi 1 giraf, oryx, gnu, impala - herligt. Men her er INGEN vejskilte så vi måtte af og til spørge om vej. Først fulgte vi vor kære GPS og det gav os bestemt eventyr!! Nogle gange var der 98 km til bestemmelsesstedet, pludselig ændrede det sig til 1364 km!!!! Handlede i en hektisk storby Thohoyandou (vi blev kigget lidt på, vi troede først det var fordi vi ikke havde fået bad, men pludselig opdagede vi, at der ikke var andre med den hudfarve). Kørte til Middle-Letaba Dam hvor der skulle være en campingplads til bådfolk. Det viste sig KUN at være til båden, så vi måtte fortsætte. Men besemte os for Mineral Springs og endte sidst på dagen - meget sultne, da vi ingen frokost havde - i Eiland Spa. Et utrolig flot sted, hvor vi nød aftenen i VARM jacussi, så nu er alle muskler ok igen!!

16.4 - 18.4. Mfubu lodge

Vi var meget tæt på Mfubu lodge og Olga, så vi kører dertil allerede lørdag. Rigtig dejligt at se hende igen. Men som vanligt sker der altid noget andet end forventet. Hun havde redt op til os. Og pludselig var det bestemt at vi bor der i 3 dage, kører via Sabie til Nelspruit for at aflevere bilen (hulk), tager hendes bil med og kører tilbage til hendes lodge de sidste dage inden vi tager på besøg i Johannesborg den 27. og hjem den 28. Vi vil så hjælpe så meget vi kan her. Hun får en del gæster i påsken, men det er mere reparationer, oprydning m.m. det drejer sig om. Så mandag var vi i byen for at hente det John skal bruge samt indkøb til gæsterne i påsken. Vi køber resten ind på vej "hjem" torsdag. Det er bestemt ikke det værste sted man kan være de sidste dage. Her er bare meget lækkert (kan findes på nettet). Her er masser af dyr omkring stedet, lige ned til floden, lækker swimmingpool (her kan jeg ligge mens John arbejder).

Søndag regn til kl. 14, hvor jeg startede med at tømme bilen (John var ved at ordne ny bruser samt vandhaner). Naboen som er dansker kom for at hente deres bil, som Olga har passet. De havde deres gæster med. Den danske ambassadør i ZA - Pretoria Dan og Margrethe samt ambassadøren fra Mocambique Johnny. Men selvfølgelig ville bilen ikke starte, så her måtte John træde til. Faktisk lidt skægt at opleve denne frustration. Bilen blev hentet mandag morgen, da batteriet var ladet op!!!

Og i dag har vi vasket bilen, gjort den ren indvendig, poleret ridserne i lakken OG tømt den for vore ting, uha det var svært. Hvad skal blive og hvad skal gives væk - og til hvem. Og resten med hjem. Nå det blev lidt sent, så sortering af hvad der skal med hjem må gøres færdig når vi kommer tilbage.

Bilen overdrages til Mike

Mfubu Lodge

19.4.- 20.4

Kørte i 2 biler, helt underligt. Afleverede Olgas hjælpere hos en anden hvor de skulle gøre rent. Så af sted langs den flotte bjergrute til Sabie via "3 roundavels" og Bourke potholes. Vores sidste camping-aften blev på Sabie River camping, hvor vi er for 3. gang. Sønnen Desmond var på arbejde og ikke hjemme før sent, men vi sludrede med ham onsdag morgen. Dejligt gensyn. Desværre en lidt kold aften som afslutning, men pyt - tænk på alle de skønne aftner vi har haft. Og onsdag morgen sol og godt vejr.

Hentede Mike (bilens nye ejer) i lufthavnen Nelspruit/Krüger. Vejen hertil er utrolig flot gennem bjerglandskab. Herefter til denne dejlige B&B: Villa Langa i Malalane. Jeg nyder livet mens John og Mike er kørt til grænsen for at få de 2 Carnegie stemplet (uha det er spændende, hvordan det går). JEPS alt gik fint. Så hulk farvel kære bil!!!

(Mike fik sit pas stemplet ud af ZA, Johns Carnegie de Passage blev stemplet ud. Pludselig "opdagede de at Mike havde glemt sin computer på hotellet", så hans pas blev stemplet ind igen, Mikes Carnegie de Passage stemplet ind og de kørte retur til Malelane!)

--------------------

Herefter tager vi op til Olga på Mfubu Lodge hvor vi håber atter at at se en masse dyr. Her tænker jeg ikke på de små grå aber eller alle bavianerne, der er overalt og drøner ind i huset/teltet hvis man glemmer at lukke, MEN på waterbok, impala, zebra, elefanter m.m. Skal også på gamedrive i hendes område. Men først skal John have repareret en del hos hende og jeg vil hjælpe det jeg kan. Og så skal vi have det sjovt, hun er en fantastisk kvinde men en hel speciel humor!

Onsdag den 27.4 lejer vi en bil og kører til Johannesburg, hvor vi besøger John og Marina, som vi mødte flere gange i 2009, og herefter flyet hjem torsdag. vi skal jo nå hjem til Kate og Williams bryllup, så vi KASTER os foran TV.

Så måske ikke mere fra os før efter den 30.4

21.-26.4 MFUBU LODGE

Aftensmad på Hammeltons, men vi vågnede begge kl. 3.00 da vi hørte "vores" bil starte og køre væk fra B&B. Det var hårdt!! Vort hjem og livsform kørte væk!!! Men rigtig dejligt at vide at Mike skal på Afrika-tur via Botswana, Zambia, Tanzania til Uganda og tilbage via Mocambique, bilen kender jo turen!!!

Men  underligt at køre tilbage i en personbil - en dejlig Volvo. Fik handlet frugt og grønt til gæsterne på lodgen i påsken (uvant at købe i de mængder tihi). Det blev en trafikfyldt langsom tur tilbage ca. 300 km. En dejlig velkomst - og vi føler os hjemme. Spiste middag sammen med en fransk/canadisk familie, rigtig hyggeligt.

Fredag desværre dårligt vejr, overskyet, køligt men John var ved at sætte ny bruser op, det er ikke så let her, intet passer sammen der skal tages hensyn til de flotte åbne hytter. Jeg fik sømmet nye kangaer og duge og ryddet lidt op. Lørdag var jeg med til morgen youga, godt men nok ikke lige mig (der manglede en bold)! Men hele formiddagen var der 2 store elefanter på området. Vi skulle lige aflevere et skilt til nogle gæster, der kørte. Jeg løb af sted ned ad vejen forbi et af husene, men stoppede brat da en elefant stod lige foran mig ved en busk (havde glemt vi er i et dyre område), så jeg listede hurtigt den anden vej om huset, hvor jeg satte mig og betragtede dens færd i over 1 time, pragtfuldt (så måttet gæsterne undvære skiltet!).

"vores telt-bolig" på Mfubu lodge

Game-drive med Olga + hundene Robbin og Sasha på førersædet

Søndag kom det gode vejr igen. Vi fik engelsk morgenmad sammen med 2 gæster J.J og Carole. John arbejdede til kl. 13, mens jeg fik rigtig lækker massage. Kl. 16 kørte vi + gæsterne og hundene på gamedrive i området i Olgas gamle bil, så en del dyr. En sundowner på et dansk par Mette og Michaels lodge. De er flyttet til Mocambique og Olga checker lodgen. MEN her har været elefanter og ødelagt noget hegn og væltet træer ved swimmingpoolen, men ikke alt for slemt, så her skal lige ryddes op. På vej hjem i mørket måtte vi stoppe for en lille flok elefanter, som hyggede sig med at spise af buske og rykke nogle små træer op langs vejen, liiidt tæt på og omkring os!! Men vi havde en 2 lygter med stærkt lys med os så ok. Senere lyste de på en større fugl på vejen som nok blev blændet og fløj direkte ind i mit ansigt. Sikke en forskrækkelse som gav skæve briller og øm nakke, øv nu havde jeg det lige så godt efter massage. (2 dage efter mente massøren det var en form for piskesmæld, så hun ville ikke røre det - ØV).

Mandag flyttede vi fra stenhuset (med køkken og bad)  tilbage til hoved-campen i telt-værelse. Nu rigtig godt vejr, så vi tog atter en gamedrive til et andet område. Denne gang sundowner hos hendes gode venner Peter og Paddy. Og drønede hjem for at spise sammen med nye gæster - et par fra England. Tirsdag vores sidste dag her! John fik massage, viste medarbejderen Inok hvad der manglede at blive lavet og hvordan det skulle klares, men jeg solbadede ved poolen!! Fik pakket alt vores habengut ned i 2 tasker, uha det var svært. Gav resten væk til medarbejderne og så ind for at hente en lejet bil, da vi skal køre til Johannesburg i morgen. En gæst Arthur skal have et lift, da kæresten Bridget bliver nogle flere dage. Aftenen sluttede med lækker Pojke-aftensmad.

Ved siden af denne lodge bor en ældre damer der tager sig af bavianer. Det gør selvfølgelig at en masse "vilde" bavianer kommer dertil og desværre er mange af dem også på denne lodge, så her er en ansat til at holde dem væk herfra og især fra gæsterne. De er bestemt ikke bange for kvinder. En dag jeg kom ud fra badet sad en stor bavian bare på "træstien" og ville ikke flytte sig. De kommer ind i Olgas hus, men når de opdager at hun ser dem, smutter de igen, så hun lever med dem. Men da vi sammen gik ned til et af husene og jeg pludselig syntes der var 3 hunde i stedet for 2 - og en kæmpe bavian gik lige forbi mig, uha jeg rystede, men man skal jo bare ignorere dem!!! Det var dog svært da de forsøgt at komme ind til Bridget i køkkenet ad halvdøren - hun var jo bare en kvinde!! De små frække sølvaber er der også men de er sjove.

Nogle dejlige dage på dette lækre sted sammen med dejlige Olga.

27-28.juni Johannesburg - John og Marina

En flot tur til Johannesburg. Kørte til lufthavnen og afleverede bilen. John hentede os. Rigtig dejligt at se John og Marina igen, mødte dem i nov/dec.2009. Så der blev snakket og snakket lige til kl. 23 i deres enorm lækre hus. Torsdag tog vi til Apartheid museet, hold fast det er flot og et besøg værd, men også stort så lidt overvældende. Vi spiste på en italiensk restaurant før vi kørte til lufthavnen. Farvel Afrika kl. 23.20!!  Alt i alt en god afslutning i Afrika på vores fantastiske tur.

29.juni. SILKEBORG

Efter en lidt hård tur hjem. (meget lidt benplads og en øm nakke) stor gensynsglæde i Billund med Ole og Anette.  Kaffebord hjemme på Bøgebjergvej med hjemmebag - uhm. Der var mad og kolde øl i køleskabet. Flag oppe hos naboen. Bolig og have så ud som da vi forlod det, helt utroligt og rigtig dejligt. Tak til alle. Kom hjem til flot, flot forår og varme. Fantastisk at se at alt er grønt, meget anderledes end da vi var her for 1 måned siden.

Jo vi nyder at være tilbage i Silkeborg, se venner og familie, men skal dog lige vænne os til "vores nye liv".

DRØMMEN

Tænk vi udlevede vores drøm. For over 25 år siden besluttede vi os for at tage ned gennem Afrika engang!! OG vi har gjort det. Men som alle andre oplevelser i Afrika: alt lykkes, måske ikke helt som man forestiller sig, men der er ALTID en løsning lige om hjørnet!!

Jeg forsøger lige at tænke tilbage, men hold fast der er meget at tænke på. Jeg kan slet ikke sætte ord på. Vi har været utrolig heldige. En rigtig god start i Cape Town hos Laura og Thorbjørn, som er kommet til at betyde rigtig meget for os - og pga. af dem har vi mødt dejlige Olga og zulufadder og mange andre gode oplevelser. Har mødt utrolig mange dejlige mennesker, nogle har vi aftalt at vi ses igen og vi er sikre på at andre vil vi pludselig mødes med igen. Har oplevet stor fattigdom, stor rigdom, sorg, glæde, forskellige kulturer. Mødt alt fra store supermarkeder, hvor alt kan købes til steder hvor vi spiste hvad vi nu kunne få fat i. Overnattet på luksus steder til steder med (i bedste fald) et hul i jorden som toilet og intet andet (her tænkes ikke på de gange vi bare stoppede og overnattede et sted ude i naturen). Har set naturen fra alle sider, set bjerge, dale, floder, ørken, haft bagende sol, hård regn, oversvømmelser, tørke tja jeg kunne blive ved. Men det største indtryk er befolkningens levemåde/overlevelse.

Fantastiske oplevelser, men det har også været hårdt ind i mellem og mange udfordringer. Ikke bare at være sammen 24 timer i døgnet :o), men hvor skal vi hen, hvor skal vi overnatte, mad, vask, acceptere forkerte beslutninger, gps-mareridt/glæder. Vi har været fuldstændig forskånet for dårlige oplevelser af nogen art (kun små irritationer), har aldrig haft problemer ved grænserne, kun vore egne dumme irritationer. Bilen har været helt fantastisk, ingen problemer, og vi har trods alt kørt ca. 60.000 km.

Hvad har været det bedste, og det største?? Kan IKKE defineres, det har været en samlet KÆMPE OPLEVELSE.

Sabie - Vores sidste camping (lidt vedmodigt)