NOVEMBER 2012

NAMIBIA

1. november 2012  Okakuejo i Etosha dyrepark

Kom så knægt!!

Kørte nordpå til Okundeka vandhul. I 1½ time betragtede vi 22 løver incl. 7 store unger, der vist skulle lære at jage. Der kom rigtig mange forskellige dyr ned til vandhullet og løveungerne forskrækkede dem nogle gang. Til sidst vadede de lidt efter lidt over vejen til en stor busk på den anden side. Lige foran og bagved vores bil. Så er man altså helt høj!!!

Tilbage mod campingpladsen kørte vi en lille omvej, her så vi 6 store løver, 3 lå lige op ad vejen, de andre 3+1næsten 15 m væk. Men hvor er de sløve, når de ligger der, selvfølgelig var det en hanløve!!

Satte os "hjemme" ved vandhullet et par timer og læste, hele tiden kommer et og andet forbi. En tur i poolen og kørte til Nebrowne vandhul. Her var 3 elefanter, giraffer, oryx, impala, strudser, og meget andet. Men på camp.pladsen så vi også en ret stor skorpion, jeg blev lidt forskrækket. Sludrede med "naboen" til kl. 23. Et dejligt par - Linda og Matthew + en lille dreng fra Holland, de arbejder i Sydafrika. Vi hørte efter drengen mens de gik ned til vandhullet.

2.november

Tidligt op for igen at se løverne - pist borte, der var absolut intet deroppe, kun en enkelt struds. Senere så vi 2 sjakaler der åd af en dræbt springbuk, det må løverne have klaret i løbet af natten. Fantastisk at se, hvordan de flår kødet af ribbenene mens gribbene allerede venter.

På vej ud af parken kørte vi forbi et par vandhuller, bl.a Olifantsbad, hvor vi nød kaffen og vores morgenbolle mens vi kiggede på en masse dyr, især kuduer. Så var det tid at køre ud af parken, så ikke meget, dog lige 3 giraffer, vildsvin, 1 dik-dik og en masse råvildt +  zebra.

Denne gang havnede vi i Outjo, hvor vi fik handlet til de næste mange dage, da vi tager nordvest, bl.a. til Epupa Falls. Sidder nu ude i "No-where" ved Vingklip på campingpladsen ved Ugab Terasse Lodge. Her er ikke engang stjerner og bælgravende mørkt, køligt da det er faldet fra 36 til 24 grader her kl. 20.30. Pragtfuldt - vi har både vand og toilet.

3.nov.Vingklip

Her til morgen måtte vi lige flytte plads. Her er ingen skygge, tihi men masser af bittesmå fluer. Vi ligner et par muslimer!En rigtig slapper dag, herligt.

Læste, var en tur i poolen ved lodgen og fik en lækker kold fadøl. "Potje" til aften uhm.

4. nov. Opuwa Country Lodge. plads nr. 6 - GOD

En utrolig smuk køretur hertil ad vej C35 og C43 over Khorix, Palmveg. Frokost i Kwoharib Lodge (de har en flot camp.plads), diesel på i Sesfontain (samme sted vi var med Australierne i 2006). Men en lang tur. Oplevede en voldsom regnbyge, hvor vejen næsten blev omdannet til en flod. I aften atter en regnbyge, så vi som sidst måtte bruge køkkenet til at læse i en times tid.

5.-6. nov. Epupa Falls ved Angolas grænse

En utrolig smuk tur fra Opuwa til Eupa Falls, så pyt hvis vandfaldet ikke var noget særligt, men det VAR det!! Vi kørte gennem utrolig mange flodlejer og priste os lykkelig for at vi ikke foretog turen sidste forår hvor alt var oversømmet.

Fik en lækker plads på Omarunga Lodge - nr. 2 under palmer (skulle lige passe på de nedfaldne blade og bær!!). Ved 13-tiden gik vi de  800 m ned til vandfaldet, hold fast det var flot, men solen STAK -38 grader uden skygge, så vi måtte hurtigt drøne hjem igen og i poolen, det klarede vi lige!

Lidt småregn næste morgen, men der er så varmt og tørt så dråberne ikke mærkes. Overskyet, så vi vandrede på en sti højt oppe langs floden med følgeskab af 2 hunde. En pragtfuld tur og her var mange små vandfald. Kl. 12 kørte vi tilbage til Opuwa. UPS alt optaget på campingpladsen, men vi fik en stor reserveplads nr. 12 (i bunden), skideflot. Først spurgte vi utaknemmeligt om man nu kunne holde lige på denne plads, så næste morgen kørte vi tilbage og sagde TAK. Hun hed forøvrigt Maria og havde været i Ebeltoft!!
7.11.12 Puros (nordvest Namibia)

Kørte ad D3701. Der skulle være ca. 170 km til Orupembe, det ville tage 6 timer. Det passede og det var en fantastisk flot tur gennem det ene bjerglandskab efter det andet, sjældent set noget så smukt, vejen 10 gange bedre end forventet, virkelig vedligeholdt, selvfølgelig er der klipper m.m.. Vi fortsatte til Puros da der INTET var i Orupembe ikke engang et træ!! Vi kunne altid campere ved vejsiden, hvis vi ikke nåede frem til campingpladsen.

Det troede vi blev aktuelt da vi ved 14-tiden mødte et par lige udenfor byen Orupembe, de så helt kvæstet ud. De havde kørt i 5 timer og kom fra Puros - en forfærdelig vej sagde de. Vi fortalte opmuntrende at vi havde kørt på en fin vej, men der var 6 timer tilbage, og det kunne de jo ikke nå. Ups da vi kørte videre fattede vi ikke de mente dette var en dårlig vej, de må da tro vi har "taget røven på dem".

De 100 km var gennem et fladt ørkenlandskab med bjerge på begge sider og her så vi både giraffer, oryx, strudser og springbukke. Vejen var som et vaskebræt, så bare man kører over 60 km/t ingen problem, så vi nåede til denne flotte landsby-campingplads. Jamen helt utroligt og de tilbyder træ, mad, brød etc. for at tjene penge. vi har bestemt at vi lejer en guide til at finde elefanter i morgen!!

En lille detalje. Vi kørte over et stort, tørt flodleje Hoarusib, jeg skulle lige ud og tage et billede. John kom til at tænde bilradioen OG hvad sagde de - YES - Obama skal have 4 år mere. Da vi kørte videre var der INGEN forbindelse - utroligt!!

torsdag 8.11. Puros

Er helt HØJ! Har lige haft en ørken-elefant vandrende 5 m fra os på vores campingplads, rundt om pladsen. Vi følte os beskyttet da grenene går HELT ned til jorden, meeen uha det var tæt!!

I morges (13 grader) havde vi booket en lokal guide - Robbin til at finde elefanter til os. Vi så ovennævnte elefant her i flodlejet. Kørte 33 km gennem et andet flodleje mellem 2 bjergkamme, 5 elefanter var gået denne vej, men de var fortsat ud til kysten, forbi skiltet, hvor vi IKKE måtte køre. Men en flot tur med mange andre dyr. Besøgte en bush-lodge, der lå på en bjergkam, hvor guiden fik at vide, at de var vandret videre. En flot og sjov 5 timers tur med en rigtig herlig guide. Lokal sandwich bagefter på Puros bush Lodge (700 m herfra) her skal vi spise i aften, MEN vi kører!!!

9.11. Warmquella

En dårlig vej fra Puros til Sesfontain, men ok. Og naturen var vældig flot. Men hvor er der øde.

Vi besluttede at stoppe ved Khowarib Lodge, (plads nr. 7), det er en ny lækker campingplads ned til floden MED skygge. Klarede også en tur i poolen, en lang sludder med et engelsk par, der flytter til Perth i Australien Nick og Lauren.

10.11. Twyfelfontein.

Ankom ved 12-tiden. Så Burnt Mountain, organpipes, + en af verdens beskyttede områder. Desværre er camping pladsen blevet meget dårlig. Vi bestilte aftensmad, pyha så skulle de arbejde, men det var lækkert, dog fik vi ikke and.

Vi fik ringet til udlejningsfirmaet, en del lys på bilen virker ikke, så nu er vi nødt til at tage til Swakopmund mandag.

Elefanten's og kma´s fodspor

11.11. Spitzkoppe

Et højt, langt og spidst bjerg midt i det hele. Dette er også blevet et beskyttet område, og vi skal da lige love for de har hævet prisen. Den dyreste camping 350 Rand pr. nat, men så er der også et "das" med lokumsbræt på og INTET andet. Men omgivelserne er flotte. De havde forhøjet prisen rigtig meget da de påtænkte at lave det bedre engang!!!!!!!!! Afrika vinder igen!

12.11 Swakopmund.

Forlod Spitzkoppe i 28 graders varme, kørte 1½ time og har haft 18 grader i dag her ved Atlanterhavet. Godt vi har booket et værelse her på pension Rapmund. Har fået bilen lavet, dejligt, gået en tur i byen, blevet vasket godt og grundigt (vist mit længste brusebad, og så var det hvide håndklæde alligevel ikke hvid mere). Spist lækkert fisk, fisk, fisk og fisk - UHM! glæder os til lækker morgenmad i morgen tidlig. Vil lige omkring og sige tak til dem der hjalp os sidste forår og så ellers sydpå og ind i landet til varmen.

Camping i Spitzkoppe - morgensol

tirsdag 13.11. Swakopmund mod Sessrim ørken.

Hvor heldig kan man være. Værkstedet var lukket ned for ½ år siden, men så var der andre der fik glæde af den lagkage vi medbragte.

Nu går det mod varmen fra 16 grader til 38 og så ikke piberi over varme!! Vi susede ind på Solitare Gäst Farm 14.30 Shit alle 3 campingpladser optaget, så han ringede til Weltevrede og bestilte den sidste (af 4) Øv. Men så smuttede vi lige ind til bageren i Solitare og fik kaffe med æblekage og scones!! En tur i poolen på Weltevrede, campplads 3 & 4 super!! (vi fik 2)

Nød den lune aften - og ingen madlavning, kunne intet spise efter mad i går og en super morgenmad + kage i Solitare!!!

14.11 Namibia sydpå mod Aus.

Tog den utrolig smukke tur via vej nr. D707. Ikke mege trafik, kørte 1½ time uden at se en eneste bil eller person. Vi så både zebra, kudu, springbukke, sjakaler, strudser på vej hertil. Havde besluttet os for Nimtap lodge, men ingen camp.plads ledig (12 km ind i bjergene!!) Heldigvis for vi blev henvis til farm Gunsbewys på D707. Et spændende sted. Fin campingplads,  men det stormer ind fra ørkensletten til bjergene mod øst og her er sand, SAND, sand. Fin modtagelse af en lokal. Her er ikke andre så bare benyt opholdsstuen, terassen m.v. Sikke udsigt. Vi har dog besluttet at give lidt ekstra og benytte værelse med bad MED sengetøj, det koster 50 R ekstra p.p. Lidt sjovt for der er redt op, så mon de ville tage det af hvis vi benyttede vores eget?? Det blev en fantastisk aften og stjernehimlen lignede en juledug fyldt med stjerner. Indehaveren en tysk dame på 80 år sov udenfor for at se den flotte himmel!!

torsdag 15.11.2012 Namibia sydpå

Vi sludrede længe med indehaveren Gertrud næste morgen. Hun er helt fantastisk spændende, tidl. biologilærer og udnytter ALT hvad genbruges kan. Har en solar-"koger". Ligner en stor parabol-atenne med et stativ til at sætte kedlen på OG det virker.

Hun overtalte os til at droppe vandfaldet i Sydafrika og køre vest om Fish River canon. En utrolig smuk vej C13 ned forbi de gamle diamantminer til Rosh Pinan. En meget speciel mineby kun ca. 15 km fra grænsen.

Vi fandt en campingplads 14 km ude i bjergene Namuskluft Rest Camp!! Den var ok, men brrr kl. 21 var temperaturen faldt fra 36 grader til 12 og vi FRØS.

Afslapning i  Gunsbewys    -   Solenergi - Kaffevandet er klar!

SYDAFRIKA

16.nov. til SYDAFRIKA

Sludrede længe med vores tyske nabo. Ved grænsen blev ALT gennemsøgt på den Namibianske side, meget underligt, men de var flinke nok. Jeg tror de ledte efter diamanter, så den flotte sten jeg havde snuppet og dem vi havde "købt" af drenge nordpå fik vi konfiskeret!! Vi sejlede over til Sydafrika på en pram, det tog næsten 2 minutter men vi skulle ud af bilen og have redningsvest på!! Den "lange" tur kostede også 108 kr.

Vi valgte at køre sydpå inde i landet og ikke ude ved kysten efter anvisning fra den tyske nabo!! Det var meget interessant og godt vi har en 4x4 bil, men spændende og flot OG biler mødte vi absolut ingen af. Tænk at køre 2 timer UDEN at møde en eneste, man føler sig virkelig alene i verdenen. Kl. 16 nåede vi Springbok og har en overnatning på campingpladsen lige op til landevejen, men den er ok. Nu sidder vi i teltet, for her er atter koldt og blæsende.

En traktor har mange kræfter. - trækker lastbil og vejmaskine op af Vanrhyns Pass.

Græhoppe

17.-18.11. Nieuwoudtville

Nu går det sydpå ad landevej. Helt underligt at køre uden rystelser!! Er kørt op ad det flotte Vanrhyns Pass 600 m opad. bare opad til Nieuwoudtville, som er det sted i verden der har flest blomsterløg pr. kvm. - desværre færdig med at blomstre for 2 mdr. siden.

Her er køligt så vi spurgte efter en lejlighed. Har et kæmpe hus på nok 150 m2 lige udenfor byen. Den ligger lige op til en campingplads- uden gæster. Har både småkravl, høns og en påfuglefamilie på besøg.

Søndag kørte vi ud for at se et vandfald - uden vand sagde de, hold fast det var flot - og der var noget vand og flot område. Vi så også kæmpegræshopper, biller, firben og en slange, der smuttede under en klippe.

Herefter til Quiver skov, det skulle være den største område med disse specielle træer, som kan blive over 400 år gamle og er helt bløde indeni, idet de opbevarer vand i stammen til tørketider, de virker som vores kaktus, igen en flot køretur dertil,. Kørte bagefter ud til et andet parkområde, men her kom nogle unge fyre og parkerede meget tæt og gik afventende ud af stien. Vi følte os desværre ikke trygge, kørte hjem til vores dejlige hus og nød eftermiddagen. Sluttede af med at hive en insekt ud af mit kranie, gad vide hvad det var. Men ingen skade sket!!! (siger John)

19-20.11 Algeria, Cederberg nær Cape Town

Atter en smuk tur mellem bjergene og kunne fornemme hvor flot her må være i blomstringstiden. Vi holdt og fik en sandwich til frokost, STOR var glæden, da der fulgte en lækker græsk salat med.. Handlede i Clanwilliam og de 30 km ind i bjergene. Fik en sludder med Emma i telefonen, håber vi ses inden hun rejser hjem.  En skøn og lun aften, selvom det atter blæste.

Tirsdag morgen tidligt op for at tage en 3 timers vandre tur OP, op op i bjergene for at komme til et utrolig smukt vandfald. Men vi var trætte of fik lige en lille lur da vi kom ned igen. Og nu er der pludselig blevet overskyet og koldt, den skide vind. Vi sidder ved bagklappen lidt i læ og ser på bålet!!!!

Kma på den yderste sten. Træerne helt nede er vores campingplads.

21.11.

Dejlig morgen og lang sludder med de andre campister. Nu kører vi mod Cape Town. det lykkes desværre ikke at komme ud til Emmas projekt, hun er i Cape Town for at få dykkerbevis og tager til DK på tirsdag.

Efter 53 km i de smukke bjergegne måtte vi lige ind og få en let frokost. Vi hørte de havde en campingplads, den kørte vi hen og kiggede på - og kom først derfra dagen efter!!! super lækkert. Bjerge hele vejen rundt, olivenmarker på den anden side af floden (kun MEGET lidt vand nu) og INGEN i miles omkreds.

22.11-26.11. Cape Town

Blev dejlig modtaget af Thorbjørn og Vuije lige 3 kvarter før Laura kom ind af døren fra DK!!! Og Silas og Linus kom hjem fra skole så hurtigt de kunne, rigtig dejligt. Men det er jo som at komme hjem og her er blevet flot nymalet og nyt hegn omkring. Vi fik sengetøj ud af vores telt, så er der 1½ cm op til taget, så alle 3 biler kan parkeres inde - flot.

Har nydt at være sammen med dem igen. Fik lige skåret i det stakkels træ foran igen (uha det blev næsten halveret), men en god gin og tonic som lokkemad, ja så blev der klippet og gravet og bundet op til den store guldmedalje. nu skal Laura lige bruge sin charme overfor renovationsfolkene så de tager det hele med. John kiggede lidt på landroveren, men kunne ikke finde værktøj og desværre var Toby på rejse.

Mandag var John på værksted for at få lyset ordnet på vores lejet bil. Herefter tog vi ind til byen. Parkerede ved Hotel Mount Nelson og gik ned til Waterfront, der er bygget rigtig meget siden sidst. Tilbage til hotellet, hvor vi fik den berømte "afternoon tea". Wauw sikke mange lækre kager. Lauren og Nick var i nærheden, så en sms bragte dem ind, vi fik en rigtig hyggelig eftermiddag.

Hjemme igen til aftensmad, hele familien har det lidt skidt, håber ikke det smitter. Men vi kører i morgen formiddag, nu er det tid at campere igen, så må vi håbe på lidt varme. Men lørdag var første gang vi havde dagsregn.

27.11. Franshoek.- en STOR  dag - i Mandela´s ånd!!

Atter svært at sige farvel til familien i Cape Town. Lidt kort med Toby, da BBC var på besøg. Vi kørte hen for at handle det vi manglede. Kørte lidt omveje til Stellenbosch og så videre til Franshoek. En utrolig flot by. Skulle finde en campingplads, ikke nemt, men vi måtte tilbage ca. 5 km, fandt den ikke. Stoppede ved en bygning og gik hen for at spørge. Det kunne de nemt hjælpe med. Her var en statue af Mandela og jeg spurgte selvfølgelig hvorfor. Han kiggede lidt på mig! Hvor kommer du fra - tja DK. Nå ok vil du se det hus Mandela opholdte sig i de sidste 18 måneder? Selvfølgelig troede jeg han spøgte, men nej. vi var ved Drakenstein fængslet.

Han kørte med os til huset, som var Mandelas sidste opholdssted som fængslet og hvor alt blev gjort klar til friheden - og hvor alle samtaler med De Klerk foregik. Edgar Fisher (som manden hed) fortalte med stor stolthed hvordan det hele foregik og ville have os til at forstå, hvor vigtigt, det havde været. Vi tog en masse billeder, han tog mange af os de forskellige steder. Vi så  bordet de forhandlede ved, porten han gik ud af til friheden og alleen han GIK af som en fri mand. Vi så og hørte også en masse  om det nuværende arbejde i fængslet. Hold da op sikke en oplevelse - fordi man kører forkert. Kan slette ikke fatte hvor heldige vi var.

Vi kunne næsten ikke capere det og på campingpladsen Die Hollandsche Molen måtte vi lige sætte os med en kop kaffe og brød. At kapere denne oplevelse var STORT. At der så kom en "jerk" og tændte vandpumpen lige ved siden af os, så vi måtte flytte, (vi var de eneste på de 68 pladser!) samt slukkede alt lyset senere på aftenen, tja den slags møder vi dog sjældent.

Da vi skulle slå teltet op, var det gennemblødt!! Presenningen over er hullet som en si. Godt sengetøjet ikke var deri. Vi måtte ringe til Savanna i Nambia, og de forsøger at sende en ny til os. Teltet er så gammelt, så det ikke laves mere, så vi kan ikke købe en ny i Sydafrika. ØV Men solen skinnede, så vi fik det tørret.

Edgar Fisher tager os med til Mandelas sidste opholdssted i fangenskab.

Her kan vi mærke Mandelas ånd.

28.11 Gansbaai

Kørte gennem det flotte Franshoek pass ned til Hermanus. Her var dog ingen hvaler, men Emma havde fortalt at de er taget væk, nu ses kun en enkelt engang imellem. Fik lækker frokost (fiskepotjer-uhm) ved vandet, men det nærmest stormede, så her var koldt. Vi gik et kvarters tid i byen og bestemte os for at køre. Meeen i ruden sad en seddel - Lauren og Nick havde tilfældigvis parkeret lige foran vores bil og kunne genkende den, herligt, så vi fik en kop kaffe sammen, før vi endnu engang sagde farvel til dem.

Kørte til Gansbaai for at campere. Lige ud til havet, ALT for koldt. I Uilenkraalsmond var der lidt bedre men brrrrr, - og ulækkert, så vi kørt lidt op i bjergene til Strandskloof. Fantastisk flot plads med udsigt over bjergene og ud over havet. Stor med 68 pladser. Og med bål og tyk trøje kan vi holde varmen. Ha. I morgen skal vi ned og se hvor Emma (Aisling og Leifs datter) arbejdede. Hun tog hjem i går, desværre.

29.11. I Emmas fodspor!!

I kleinbaai - det hvide hus!!- mødte vi danske Katja og svenske Anna, et par dejlige piger, som Emma havde meget med at gøre. De fortalte og fortalte (og roste Emma), en rigtig spændende dag. Gik ned til havnen og så hvalbådene, og da vi kørte hvis bil så vi? Lauren og Nicks, så satte en seddel i deres forrude.

Vi kørte til De Kelders og fik frokost mens vi betragtede 4 hvaler.  Bagefter til Pearly Beach hvor de arbejdede på toppen af vandtårnet - og det er HØJT!! fik tilbud om at dykke og se hajer - NEJ TAK. der er vi kryster!!

Her er blæsende, overskyet og 20 grader, så vi kørte ind i landet til Napier, ikke nogle campingpladser, fortsatte til Bredasdorp, her var direkte ulækkert, så helt til Swellendam, men koldt og måske regn, så vi valgte en hytte på campingpladsen. Men hele turen har været rigtig flot -her er store marker mellem bjergene. Fik lige ønsket Mathilde til lykke med fødselsdagen, dejligt.

Vores bolig ved en gård med får og abrikos-plantage til den nette sum af kr. 170 pr. nat.

30.11 Ladismith

Morgendis. Talte meget med en af campisterne, der fortalte en masse om omegnen, politik, nuværende situation og meget andet, vældig interessant.

Herefter på netcafe for at opdatere, se mails og fik besked om at de havde sendt en ny cover til vores telt, som vi kan afhente i De Rust på vejen videre, dejligt.

En smuk tur over Tradouws Pass, men desværre blæst og kulde så vi sad ikke ude og nød udsigten. I Ladismith er turistinformationen i en nedlagt kirke, her anbefalede hun os at leje et hus, der bliver koldt (de havde 37 grader i sidste uge). Vi har fået et dejligt hus på campingpladsen, det er den gamle vandbeholder (skal den på Bøgebjergvej måske ændres til et gæstehus??? Udsigt til bjerge hele vejen rundt.

En skør gut Stanley bestemte i 1963 han ville lave et lys oppe på toppen af Elandsbjerg. Han lavede det af plastikrør, hvor vandet løb til et hjul og lavede strøm til en dynamo. Dette vedligeholdt han i 30 år, har gået 278 ture 14 km op ad bjerget. Men bavianerne forsøgte at ødelægge det. Da han ikke kunne klare turen derop mere, blev nogle frivillige ved at vedligeholde det. Nu klares det via solpanel. Vi kan se lyset her fra vores seng!!! -en sjov historie.