december

1.december - Ladismith, Sydafrika

Atter koldt og overskyet og lidt regn, godt vi har et hus. Og kalenderlyset er fundet frem!!

Kørte en "rundtur" på 180 km gennem fantastisk flotte egne. Her er masser af vindruer og abrikoser. Vi har kørt gennem dale og op over bjergpas, op til 1196 m, den kendte Seweweeksport er helt, helt fantastisk, hvordan de har fået vejen lavet er en gåde, den snor sig helt vildt, men det er nok en flod, der har dannet det. Desværre var det begyndt at småregne, så  vi røg lige fra 25 til 17 grader.

De lilla jakaranda-træer er bare helt fantastisk flotte i øjeblikket. Vores værter har stillet en lille kasse med friske abrikoser - uhm. de blev nydt mens vi så en hel fantastisk solnedgang, blæst og regn er pist væk!!

2.og 3. dec. - Die Hell

Fantastisk morgen med solskin, herligt. Kørte ad smukke, smukke veje, ad småveje og følte os som Palle alene i verdenen. Over Husrivier Pass, via Groenfonten og Kruisrivier - meget lille smal vej til det flotte Swartberg Pass. Gennem groot Swartberge til Die Hel. De 36½ km er på toppen af bjergene, de sidste 2 km zig-zagger man sig ned ad bjerget. Her er biler over 5 ton ikke tilladt at køre  - i det hele taget er turen ikke ufarlig, vi er glade for vi har en 4x4. Men hvor er det smukt. vi var lidt bekymret da vi drejede fra på toppen, det styrtede ned og vejen blev meget glat, ned til 16 grader!! MEEEN i løbet af 20 min sol og 20 grader. En skøn varm aften på en lækker campingplads. Har eget bad og toilet til hver plads!!!!!

Mandag gik vi de 6 km fra campingpladsen til "byen" die Hell, fik kaffe og vandrede tilbage igen, en dejlig og tiltrængt tur. Så bare nydt solen og set på de få biler der kommer ned ad bjergskråningen. Fik aftenskaffe sammen med vores "nabo" Bill. (vi er de enest 3 på pladsen), han kunne fortælle en masse om, hvordan denne dal og dens befolkning (hvide) gennem hundrede år først blev opdaget i 1960.

4. 12. De Rust (tæt ved oudtshoorn)

Overskyet morgen, så vi ventede til skyerne lettede, ellers farligt at køre i bjergene, kan ikke se modkørende. Så kl. 10 af sted. Rigtig flot tur, lige før vi skulle dreje nordpå kom skyerne væltende fra syd, så vi var heldige. En utrolig smuk tur ned over Swartberg Pas ( et af verdenens vidundere) til byen Prince Albert, som er helt speciel, herfra videre sydpå da vi skal hente et nyt dækken til vores telt - forhåbentlig uden huller, så vi kan holde det tørt - i De Rust. MEEEn var det kommet - næh, så det brugte vi et par timer på at finde ud af hvor det var og få talt med Savanna i Namibia, hvor vi har lejet bilen.

Kom forbi en campingplads lige før byen, her har vi lejet et lækkert lille hus, da vi atter er nede på 14 grader - og småregn.

Sådan kan man jo også bo!! se lige udsigten

5-6.12 De Rust (Sydafrika)

En flot dag. Vi kørte ud til det flotte 60 m vandfald i Meeíringsports passet. Her sprang 2 knægte ned fra klipperne, uha, det er koldt men der er 9 m dybt hvor de sprang. Handlede ind og kørte ud til campingpladsen, som Barry varmt anbefalede. Den ligger på hans mark 8 km ud i bjergene i 1015 m højde ad en 4x4 markvej, men hele turen værd. har bygget bad og toilet. Her er så smukt, så man næsten får åndenød.

1. aften overskyet og skidekoldt 8 grader. ved 24-tiden begyndte det at storme i næsten 3 timer. Vi var spændte på om teltet holdt, det gjorde, men vi frøs iført jogginbukser, undertrøje, T-shirt og fleece-trøje i sovepose og uldtæppe. Vågnede næste morgen badet i sved for solen skinnede fra en skyfri himmel. Gik en tur ned til floden hvor der var et flot vandfald, hoppede i floden brrrr, men skønt. En lækker, afslappende dag OG vores cover er ankommet (telefonen virker nemlig helt herude!!). Skøn aften, men atter koldt.

7.12. Stormpdrift camping (øst for De Rust.)

Til lykke kære brormand med de 70.

Smuk dag, sludrede med 2 englænder hos Barry, så først af sted kl. 12. Kørte nordøst via Schoemanspoort for at komme til Oudtshoorn. Atter en smuk tur, hvor vi lige måtte vente 10 min på et hegn skulle brækkes ned, så mejetærskeren kunne komme igennem!! Fik lækker frokost i Bufflsdrift, mødte en dansk pige. Så 3 elefanter, der gik med turister på ryggen!!!

Så til Oudtshoorn for at hente vores dækken til teltet. Africa wins again!!: øh det havde de da vist sendt til De Rust (som de havde sagt de ikke ville!!), men det kunne vi ikke nå før lukketid. De afleverede det dog hos købmanden, så efter en tur på 105 km var vi tilbage ved udgangspunktet!!! Men vi har fået det, et helt nyt og UDEN huller, YEEESSS. (Nu har vi lige opdaget der er overgang i vores køleskab, jeg fik 3 ordentlige stød - øv). Endte på denne lækre campingplads ved en dæmning. Ejeren var her lige og var helt målløs og glad, vandet i dammen går helt op til campingpladsen for første gang i det år de har ejet den.

8.-9.12 Baviaanskloof

Det med vandet helt op til campingpladsen endte vi med ikke at blive så begejstret for. Kl. 6.00 kom de første fiskere larmende og satte alt deres grej op!

Vi tankede op i Willemose, her fortalte de at det vist var blevet muligt at gøre igennem dalen med en 4x4. Floden skal passeres mange gange og med alt det regn er der dybt og nogle steder er vejen skyllet væk. Det viste sig at være repareret og faktisk en rimelig flot vej, godt nok smal, og ingen rækværk, men bedre end for 3 år siden.. Det er lige op af bjergskråninger og ned igen, en helt fantastisk flot tur.

Hor vandet er dybest ca. 60 cm (og en rimelig lang strækning) var 9 motorcyklister på vej over, et fantastisk syn, ikke en væltede, men nej hvor var de våde. Det tog os lang tid at køre de 140 km, men vi har stoppet rigtig mange gange. Har 2 overnatninger på flotte beliggende campingpladser (Doringkloof en flot plads, meen Kudu Kaya farm, han var lidt sær og toiletter lidt uhumske).

Her var lige kørt 9 motorcykler igennem, i kører bagefter denne 4-hjuls sedan.

10.12. ved Addo

Vågnede ved de sprøjtede appelsintræerne lige nedenfor os, bvadrr! Kørte til en sjov lille "rode"-butik, alt var cykler, hvor vi fik te, scones m.m. Via Uitenhage - en stor by, her købte vi 3 uldtæpper, nu gider vi ikke fryse mere. Alt var optaget i Addo Elephant Park, men vi fandt en dejlig plads 10 km derfra på Homestead B&B camping, en gammel istandgjort bygning tilbage fra 1800 tallet og en fantastisk flot have. Aften-te sammen med et par hollænder, som har en bil stående og kommer hvert år i 6-8 mdr.

11.12. Addo Elephant park

Vi var der lidt efter de åbnede kl. 7.00. Betalte og kørte ned for at finde en campingplads. Så et par hollænder, der var ved at pakke, fik deres plads når de var kørt (vi afleverede bord og stole, som de satte, da de kørte). Men der gik lige en 40 min med at snakke, herligt ungt par, som vi mødte senere i parken. Vi kørte lige til kl. var 17. Vi så meget, især i  Southern gate: store flokke af Eland, Red hartebeast, zebra, strudser (2 der parrede sig), 1 løve ved siden af en død bøffel og endelig en masse elefanter. Ved et T-kryds holdt vi da en elefant kom gående ad vejen. Den gik HELT klods op ad forsnuden på vores bil. Vi sad i 3 timer ved et vandhul, hvor de boltrede sig. Fik kaffe, læste lidt. Da vi kørte derfra, mødte vi en stor flok på 18 med mange små, igen synes vi lige en enkelt var tæt nok.

Tilbage til en DEJLIG LUN AFTEN!!! - endelig.

12.12.12 - en helt speciel dato!! Addo og Zebra National Park.

Tog næsten samme tur som i går. Men lige udenfor campingpladsen så vi 11 elefanter, så var dagen reddet!! Efter lang tid hvor vi ikke så særlig meget, dog et par hanløver lige ved siden af vejen, men i så tæt buskads, så vi bare anede dem! så endte vi igen ved samme vandhul som i går og betragtede 4 elefanter LIGGE ned i vandet i.

Atter en kop kaffe, læse og John en lille lur med vinduet åbent, halvt liggende på forsædet, han vågnede, nok ved en ukendt lyd, kiggede op LIGE ind i øjet på en elefant, der stod og kiggede ind af vinduet. Vi blev HELT stille, så gik den videre ned til vandet, vi følte os lidt som "aber i et bur". Men vi skulle køre et par hundrede km til Zebra parken, så nu var det af sted. Lidt derfra mødte vi en kæmpeflok på min 27 med 2 meget, meget små elefanter, så der gik lige en times tid ekstra, før de vandrede væk.

I Zebra parken nåede i lige at se Black wilderbeast. Camperede i det smukke vejr, gik op og spiste lækker kudu og springbok - uhm.

Vågnede tidlig næste morgen til dejlig sol, skyndte os at vaske tøj og hænge det op, og så kom småregnen. Vi tog en 3½ time rundt i parken hvor vi så de anderledes zebra og mange af black wilderbeast, men alle på lang afstand. Naturen og dog helt fantastisk, vi var oppe i 1650 m. højde.

Tilbage på campingpladsen fik vi den næste maskinfuld vasket (det lå i blød), hentede det småvåde tøj fra snoren for nu lynede og tordnede det. Hvad så? Ingen mulighed for at nyde pladsen, så vi kørte de 200 km til Hogsback i møgvejr, det styrtregnede og lynede.

Den 12.12.12 kl. 12.12 Sad vi og kiggede på dette:

Pyha 1 minut før havde denne gut vækket John, dette er taget ud af vinduet EFTER vi kom os over chocket

13.-14.12. Hogsback

Så her vi er nødt til at leje et hus, igen et dejligt sted - Never Daunted.. Vi har prøvet at bo i en vandtank og denne gang er det en tidligere swimmingpool, der også har været en kompost!! Ind af døren og 8 trin ned. Køkken/stue ligger i bunden, men sengen og bad er højere oppe med en fantastisk udsigt over bjergene. John er så heldig at der er pejs, så vi "futtede" alt træet af, mens tøjet hang til tørre overalt. Skøn solrig morgen, morgenmad udenfor med fantastisk udsigt, og så en gåtur ned ad hovedgaden, over til et vandfald, se gallerier og usædvanlige forretninger, byen kan ikke beskrives. Gik ned til Swallowdale camping og hilste på ejeren samt vore 2 hunde fra sidste gang  vi var her - Patricia og Cathy!

Selvfølgelig fulgte de med os. Vi sad ude og spiste lækker frokost på en cafe, til regnen pludselig kom, det var svært for hundene at blive ude!! De blev ved at følge os, heldigvis kom vores nuværende vært, han tog Cathy under armen og efter 3 forsøg fik han den anden med sig, så vi kunne smutte af sted - ha sikke et kommers, hvor er de bare skønne. Vi nåede lige hjem uden at blive helt gennemblødt. Skal senere op at besøge et par vi mødte på cafeen Niels Peter og Lee-Anne, hans far var dansker. Det var ude i bjergene, hvor de også har et hus til leje, se Daneswold. Det var vældig hyggeligt, men samtidig kom et par af deres venner, så de var lidt splittet, men et helt utrolig flot sted. Regn igen og vejrudsigten ser ikke godt ud. En ligeså våd og kold sommer som vi havde i DK. Så vi nyder de solstrejf vi får.

15. - 16.12. Haga-haga (besøgte "vores" 4x4)

Pakket i regnvejr og kørte hele vejen til havet lidt nord for East-London i småregn, men her var endelig lunt og lækkert. Mike og Di har et pragtfuldt, stort sommerhus med udsigt over havet. 6 soveværelser, så der var masser af plads. Sønnen "Qverin" var hjemme fra England, en lille ny boxerhvalp 10 uger så her var gang i den. Lækker frokost, aftensmad, Manchester United-Sunderland 3-1 i TV, travetur langs stranden og rundt i den lille by og et besøg hos BILEN, der stod hos hans svigerfar. Dejligt at se den og at de nød bilen. Havde beholdt elefanterne i den samt pengesedlen i det hemmelige rum som lykke!! Men nu er han desværre nødt til at sælge den i England, kan ikke få den importeret - øv. Vi hørte om deres skønne ture i bilen og så de ændringer de havde lavet. - Et rigtig dejligt besøg.

Efter lækker morgenmad kørte vi lidt før 10. En dejlig, smuk tur ad N2 gennem Zulu-land, her kan man virkelig se, at det er lokalbefolkningen, der bor. De har alle et lille stykke land omkring deres hus, det virker rigtig dejligt. Vi nåede til Kokstad og har fundet en dejlig campingplads 6 km udenfor i et lille Natur reservat: Mt. Currie. Sidder nu kl. 20 med tæpper omkring os i 14 grader op ad toiletmuren, så vi ikke mærker blæsten.

I dag har vi talt med Silvia i eShowe, de tager på ferie onsdag morgen sammen med hele familien, så vi håber at nå dem i morgen aften inden de drager af, men det er 600 km. Pga. familien har de ikke værelser til os, så vi skal også have fundet et andet sted. Men bliver der de næste 2 dage så vi får chancen for at besøge Hanne og Jørgens sponsorbarn samt dem vi mødte sidste gang.

17.12. Lesotho

Fin morgen, en kop the og kørte til Underberg tæt ved Lesotho for at få morgenmad. Det tog næsten 2 timer på denne cafe, så tiden løb. Men smukt vejr og denne gang kørte vi op ad Sani Pas. Vi havde hørt at halvdelen af vejen var blevet asfalteret - sludder, det var i Syd Afrika halvdelen af vejen hen til hvor Drakensbergene starter. Men ok til vi kom gennem ZA´s grænsepost ved foden, opad var den IKKE god - uha, MEN flot, flot, flot, hele turen værd. Grænseposten i 300 m højde gik hurtigt, der var skidekoldt, dejligt at se Lesotho igen.

De 160 km til Oxbow var en udfordring. De første mange km i 4-juls træk, lav med 8-10 km/t, men kineserne er ved at lave ny vej, så det skal nok blive bedre. En tur i Mokhotlong for at mindes, den er blevet stor. Selv sygehuset, hvor vi var til fest var blevet udvidet, vi kørte dog kun forbi og så også "lægens" hus, så var der asfaltvej det meste af vejen til Oxbow, men ren bjergkørsel. Hårdt, men ubeskrivelig smukt, jeg var helt i ekstase.

Nu er vi i Oxbow Lodge, den er udvidet rigtig meget og blevet ret dyr synes vi, men det er rigtig sjovt at være her igen. Værelset er fint, for at campere i de 8 grader tænkte vi slet ikke på. Ejeren Costa er stadig her.

18.12. Lesotho til Sydafrika mod kysten - Lilani Hot Springs

Dejligt at køre videre gennem Moteng Pass via Hololo Valley og Butha Buthe, alting ser meget bedre ud. Markerne bliver dyrket og de arbejdede der, både mænd og kvinder, hytterne ser godt ud og der er toiletter. Alt i alt en positiv oplevelse, vi skibbede at gå ind og se projektet (ved fra sidste gang at det ikke eksisterer), men vi købte lækre gulerødder ved projektets grønsagsmarker.

Kørte gennem Golden Gate nord om Lesotho, mener vi fandt stedet hvor ++++ musikvideo blev optaget. Her er også så smukt, men ikke så dramatisk. Kørte langt til øst for Greytown - ad meget snoede veje i højderne, utrolig smukt - til Lilani Hot Springs campingplads. En spøjs oplevelse. Campingplads???? nå vi parkerede på græsset, fik en nøgle til et værelse, så vi kunne bruge toilet og bad, ved siden af boede 3 skønne afrikanske kvinder (kørende i Mercedes sportsvogn!) John var misundelig!!! Der var gang i det hele tiden.

Men ved området lå der affald og så ikke for godt ud. Det viste sig der havde været stort traditionelt bryllup i løbet af dagen med masser af mennesker, så helt forståeligt. Gommen kom næste morgen, gik ned i det varme vand og var nu renset for tidligere fadæser!!! Nemt ikke????

19.-20.12. eShowe

Desværre et skidt tidspunkt på året. Meeeen

Vi havde talt med Silvia i telefonen, men hele hendes familie er her og de tog til kysten i morges (så vi ville ikke drøne herned i aftes og forsøge at få ½ times sludder med dem lige før de skal på ferie, så desværre ser vi dem ikke). Fik arrangeret besøg hos Jørgen og Hannes sponsorbarn Nosihle, men der er ny lokal koordinator og han kunne ikke huske hvor mange der var derude, mente at de 3 var flyttet  - det var de ikke!! Ærgerligt, for det gav udfordringer da vi kom med det indkøbte og ikke helt fair, for han havde det på et stk. papir han gav zulufadder, da vi var derude. KNOLD

Torsdag kørte vi på besøg. Igen en kæmpeoplevelse. fik først en dejlig lang sludder med præsten, så til familien. De var stolte af en solcelle-lampe J+H har givet dem. Vi medbragte diverse ting, sko, tøj, mad. En af drengene fik 1½ l cola, han var stolt som en pave!! Vi havde købt et langt tørklæde til bedstemoren, hun var grædefærdig. Og skoletasker fra J+H var bare perfekt.

Bagefter hentede jeg Poppi - en af  de lokale ildsjæle her, som jeg havde meget sjov med da vi var her sidste gang. Vi var oppe at se Fortet her og spiste på restauranten, lækker mad og meget billigt. Vist første gang hun var på restaurant og uden mand og børn. Vi havde begge en fantastisk dag. Hjemme hos hende igen sang alle børnene for mig, lige så nakkehårene rejser sig - ja en kæmpe oplevelse. (John nød det her på B&B og vaskede bilen!!)

21.12. Bush Baby Lodge

Vi fik byttet sko, men nu var der fyldt med folk, de har alle fået deres julegratiale og løn - kø som i BR søndag før jul, så vi droppede al indkøb. Kørte nordpå, skulle op til parret fra Holland, men tog et ophold i Bush baby Lodge. Camperede nøjagtig samme sted som for 2 år siden med "Ry-folket", nu var der lavet en rigtig plads med lys og strøm og bygget nye huse. Desværre skar han lige el-ledningen over, så alligevel ingen strøm!! Var i poolen, sludrede med en sydafrikansk familie med 5 store børn, skulle til aftenskaffe, men Johns mave ikke god, så droppet.

22.12.

Næste morgen rimelig, så vi kørte til Sydafrikas nordøstlige punkt Emangusi for at bsøge det hollandske par Linda og Matt + sønnen Joshua, født 30.8.11,  som vi mødte i Namibia. De bor på hospitalet Makuzi, hvor Matt arbejder som læge. En skøn varm dag, hvor de kørte os til Kosi Bay, helt oppe ved gænsen til Mocambique. Det Indiske Ocean var lækker varmt, skønt at bade i, men meget understrøm, nød hygge og varme ude i haven.

SWAZILAND

23.-24.12 Swaziland - GLÆDELIG JUL

Så hospitalet i Makuzi, men Matt skulle arbejde, så vi kørte ved middagstid, nu er her 33 grader!! Ville campere i Zululand nyala Safaries, hvor vi var 3 nætter for 2 år siden, men det er vist lukket - øv, så vi drønede til Swazilands grænse. Her mødte vi en uovertruffen venlighed. Store smil, fik udleveret brochure og kort og budt velkommen - SÅDAN!! Kørte ind til den lokale campingplads ved grænsen 3 km. ad en "markvej" Mahamba George Lodge. Her var fest og glade dage af en flok børn. Og en andet hold campister - igen hollændere, de arbejder i Lesotho, hun er sammen med Dorte (og Tom)!!!! Så det blev en hyggelig og lang sludder om aftenen.

Kørte ad den smukke vej nordpå til Mlilwane wildlife Sanctuary, hvor vi campere her i julen. En del campister, men ikke overfyldt. Har set en del dyr, der går zebra, springbuk, bushbuk rundt på plænen. Har jaget vildsvin væk fra naboens telt, da de begyndte at gnaske i en sko! Har været i poolen, - her er 33 grader.

Kl. 19 da vi spiste julemiddag (oksemørbrad, grønsager og julekage) var der dog kun 28 grader!! Købte et telefonkort, sendt sms og fik ønsket god jul og talt med far, Jørgen, Sissel og Arvid, dejligt at få en sludder, - talte igen med Jørgen og far ved 23-tiden..

Underligt at sidde og skrive og vide, at det nu er juleaften!!

25-26.12 Mlilwane wildlife Sanctury - Swaziland

Tidligt op. - kl. 5.30 startede vores larmende naboer. Men smukt vejr, så pyt. Jeg fik også gave af John - en skrækkelig elefant. Vi nød bare formiddagen, vaskede tøj, læste, hyggede og talte med genboerne - alle var vågnet tidligt.

Ved lodgen og swimmingpoolen var her hundredvis af lokale, der grillede og hyggede sig, et fantastisk liv, nej hvor var det dejligt. I går var her også en del, men ikke som i dag - juledag.

Kl. 12.30 var der en superflot julefrokost på lodgen her i wildlife parken. Supermad og hyggeligt med pyntede juletræer, knallerter m.m. på alle bordene. Vi sad lige ud til søen og kunne betragte fugle (Ibis), fisk, skilpadder og en stor krokodille. Rigtig hyggeligt og nok af alt.

Ved 15-tiden styrtede regnen ned desværre. Alt blev brudt, synd for alt det, der var stillet an og de lokale måtte desværre pakke sammen. Resten af dagen sad vi i teltet og læste, telt og os blev våde på vej ind, men pyt her er lunt.

Vi har siden hørt at rigtig mange sad fast i deres biler i parken, der er rimelig stor, men også med stejle veje og det er som sæbe at køre i, når det regner. Vejene er helt lukket i dag onsdag, for det har regnet lige siden. Dog opholdsvejr nogle timer til middag. Naboerne er kørt, så her er ro og hygge overalt og i aften kl. 21 sidder vi atter ude og nyder det. Her er IKKE koldt. (men må indrømme at da de spillede julemelodier mens vi sad i bilen, savnede vi familien derhjemme!!)

Juleaften 2012 - 28 grader

Juledag

27-28.12 UHA - camerataske med indhold stjålet

Atter regn, så alt er efterhånden vådt, men stadig lunt. Desværre har det regnet gennem canapien så taker er blevet våde. Camera m.v. måtte tørres mens vi kørt og lå spredt over hele bilen. Teltet fugtigt, men nu pakkede vi og kunne desværre stadig ikke køre ret langt rundt i parken, men vi så dog en del dyr: zebra, gnu, bushbock, impala, springbuk, vildsvin, så helt fint, vi måtte undvære udsigten fra de høje "bakker".

Vi tog en rundtur sydvest. Så et specielt gallere "House on fire", helt skørt galleri, cafe m.v. Omkring et specielt med stearinlys, og et stort craft marked. Via byen Mhlambabyatsy, som skulle være engelskpræget - tja!! Tog en frokost på vejen med flot udsigt.

Ind i hovedstaden til Pick´n Pay og handle lidt, sikke et kaos, så hurtigt ud vestpå for at se en tidl.jern-mine. En gut kørte med os og fortalte rigtig meget, det var vist rigtig, rigtig interessant, MEEENN:

Her satte jeg mig bagi i bilen og opdagede at kameratasken var væk. John havde ikke sat den bagi bilen, ergo stjålet!!! ØV, ØV, ØV. Efter rundvisningen kørte vi til politiet i Mbabane, men inden vi fandt den nye station, var det sent, så tilbage i morgen fredag. Her blev optaget rapport, ret proffessionelt og mega flinke og hjælpsomme. De kunne så nikke genkendende til at man låste bilen, men uden den blev låst, da der er "et eller andet" der kan forhindre den bliver låst, hvilket ikke var usædvanligt på dette sted for turister. Meget sjældent vi ikke sætter cameraet bagi, men da alt var fugtigt havde vi sat den til tørre bagved forsædet. Intet andet var rørt. Men alle ledninger, kikkert, oplader, spejlreflekscamera og linser er bare væk. Heldigvis brugte jeg regnen dagen før til at overføre alle billeder til computeren - heldigt!! Men hvor er vi begge irriteret over vi ikke checkede at bilen virkelig var låst. (den stod endda foran indgangen hvor sikkerhedsvagten stod). ØV, ØV, ØV - vi har altid passet meget på, men det var altså ikke nok. I skal nok ikke forvente mange billeder fra resten af turen, desværre mangler vi desperat et par ledninger.

Vi fandt camping lige udenfor Mbabane på Timbali Lodge, og det helt rigtige tidspunkt John G og familie ringede via skype. Selvom det var dårlig forbindelse, var det bare skønt at høre dem. TAK

Efter besøget hos politiet 1½ time, kørte vi nordpå, først til parken Malolotja, fik kaffe og en sandwich, for nu skulle den dårlige oplevelse rystes helt af. Ud i det smukke område, meeen så startede regnen og jorden bliver som smør, så vi kørte til picnic-stedet, lagde os tilbage for en lur mens det lynede og tordnede, vågnede 2 - ja to timer senere!!! Må have trængt til det, men alt var glat så traveturen til vandfaldet blev opgivet, en lidt dyr middagssøvn - tihi.

Kørte videre til Phophonhane Falls, havde ser der var camping, ankom 16.10 (efter lukketid) OG forkert i brochuren, ingen camping!! Super træls. Heldigvis stod indehaveren af lodgen der og vi viste ham brochuren. Lidt træls at skulle helt tilbage, da det var den nærmeste. Efter lidt sludren mente han ikke der kom flere i dag, så vi har fået et luksustelt over floden med vandfald incl. morgenmad for kr. 300, for camping kunne han ikke tilbyde - så  pyt da, vi tog imod!!!!!! Skal på en lille vandretur i morgen tidlig ned til vandfaldene!! Det gav lidt på plus-siden.

En skøn morgentur på et par timer for at se diverse vandfald før vi gik ind for at få lækker morgenmad. Efter en anden lille gåtur kørte vi ud af Swaziland, selvom vi har mistet alt kamera og kikkert-udstyr er det stadig et fantastisk smilende land.

GODT NYTÅR

Desmond og John 31.12.12

Sydafrika

29-31.12 GODT NYTÅR - hos Desmond  i Komatipoort

Lidt skeptisk da vi ikke syntes om byen sidst vi var her. Men hvor har vi haft nogle dejlige dage her. Vi campere i hans have foran hans lille lejlighed bag et elektrisk hegn. For efter vi har mistet vores kamera, er vi ekstra forsigtig et lille stykke tid.

Vi har været ude at spille golf her i 34 graders varme - pyh!! golfbanen er nabo til Krüger, så vi så flodheste og krokodiller og springbukke derude, desværre ingen elefanter. Des blev kaldt på arbejde kl. 8.00, så kun John og jeg fortsatte, lidt ærgerligt. MEEN vi skal da vist hjem og øve lidt!!!!! (jeg vandt!!) Efter golf kørte vi til en campingplads for at svømme et par timer, men vandet var næsten for varmt

I dag -Nytårsaften var vi ude i golfklubben for at høre om de lavede noget specielt i aften, - nix, så vi har købt ind til en lækker middag, som "drengene" klarer. Tog senere ud til en lækker lodge et stykke herfra, hvor vi betragtede bøfler og waterbok mens vi fik gin og tonic efter en svømmetur i poolen.

Nytårsaften i haven. Desmond lavede skøn tilbehør og John stegte bøffer. Vi pyntede træerne og hyggede os i det smukke vejr, de kære mænd havde dog svært ved at holde sig vågne til kl. 24.00 (vi står jo tidligt op) og Des skal på arbejde kl. 8 næste morgen. John og jeg så en del fyrværkeri ind over byen (vi bor i udkanten), også tæt på. Op i køjen, for regnen startede til 9.30 næste morgen.