1.-2.marts i NZ - TE Puke, Nordøen

Hygge lørdag morgen efter igen at have sovet i en rigtig seng!! En tur til Tauranga for at besøge markedet og og travetur op til Mount Maunganui, lidt stejl, men belønningen var en lækker is bagefter, som vi nød ved stranden i sol og varme. Hygge resten af dagen.

Søndag morgen startede vi med at fjerne visne blade og små-ukrudt fra orkide-planterne i de 6 drivhuse. Der er ca. 2100 planter i HVER drivhus. Tænk det skal gøres hver måned, lidt kedeligt. Det ville være sjovere, hvis der var blomster i, men det er der først om nogle måneder. At vi så lige drøner hen og spiser mandariner, vindruer, æbler, blåbær og selvfølgelig en avocado af og til, er jo en bonus. Jeg må dog kæmpe med hunden Tasha om avocadoerne.

Vi var også lige inde i Te Puke for at se Katalla træne vandpolo, skægt at se. Bagefter spiste vi sammen alle 4. Je kommer hjem i morgen, men er sikkert udkokset efter 10 dages vandring, så vi smutter til Taupo et par dage, så hun kan få ro.

varmt mudder til eftermiddagskaffen!

morgendis kl. 7.30 ved 2 grader!!

3-4. marts Lake Taupo

Kevin kørt, vi fik samlet æbler, avocado, vindruer, majs, tomater ---, friskbagt brød. så på tur. Tværs over via småveje til vej 36 til Rotorua ned til Lake Taupo. Stoppede ved Wai-O-Tapu hvor vi badede i varmekilde (under en bro), alletiders. Bagefter til varme mudderhuller. fantastisk at se mudderet springe op i luften samtidig med vi drikker en kop kaffe. Endelig ned til Huka Falls, hvor vi camperede ved Reids farm. Her var mange, især helt unge, det er ganske gratis, men også kun (ulækre) das og intet andet.

Tirsdag morgen var der IS på teltet - 2 grader. Hjalp det var flotte omgivelser, meeen. Var inde at se det flotte Huka Falls. Herefter "månelandskab" med varmekilder og mudderbade, en dejlig gåtur rundt. Kunne se bjerget Pureora med sne på!! Senere fandt vi ud af at vores bil her var blevet påkørt af en stor camper, men ingen seddel, øv.

Kørte nu vest om søen for at se nogle vandfald. Fandt køer, får, forbudte veje, smukke udsigter men ingen vandfald. Kørte op til Aratialia dæmingen, hvor sluserne blev åbnet kl. 16 og vandet strømmede gennem kløfterne, utrolig flot. Blev enige om at "køre hjem", tog lige endnu et bad i varmekilden for at få varmen, skønt.

5-6. marts.

Nød det skønne vejr i Te Puke. Vaskede bil, ordnede drivhus. Var lige ude at spille 9 hullers golf kort herfra.

Torsdag blev John hjemme og vaskede Je´s bil. Je og kma kørte til 2 vandfald. Omanawa,- flot. Her mødte vi ejeren og fik lov at komme gennem en halvmørk og våd tunnel ned til kraftværket, spændende. Bagefter til et enormt flot "4 etagers" vandfald - Keita, hvor man også kunne bade i "søerne". Fantastisk flot.

7.marts.- speciel oplevelse

Først morgenrunde. Fodre høns, kalkuner, samle avocado, tjekke kiwi-frugterne, hente valnødder. Alt mens en stor, fed kat - Shadow - lunter bagefter os, eller "bliver båret rundt" hvis den bliver træt og hunden Sasha drøner rundt efter avocado og kiwifrugter, der kastes til den, har vist AHD eller??

Efter nogle timer i drivhuset gik resten af dagen med forberedelse til Katallas fødselsdagfest. Lavede en sjov gavepakke. En kage formet som en kajak + lys og flag. Lavede en form for blomkålsgratin som tilbehør til lækker lammekølle.

Efter mørket kørte vi i næsten 1 time til en sø/flod ved Mclains Falls. Her (i mørket) sejlede Katalla, John og kma i kajak (for første gang) over forhindringer i stille, lunt vejr med stjernerne og halvmåne som eneste belysning til en gorge med masser af "glowworms". En helt fantastisk oplevelse, kan ikke beskrives!

hygge og arbejde!!

OK Det er Katalla ned af vandfald og ikke os!!

8-10 marts. Te Puke

Færdig i drivhuset. Stadig skønt vejr, så vi tog alle 4 til stranden med hunden Sasha. Puh den blev træt den stakkel. Bagefter var vi alle i Tauranga og spise i Summerset Cottage sammen med Martin og Katalla. Et supersted med lækker mad.

Søndag var ren afslapning. Fik lige oversat noget om kiwi-frugten til et firma Kiwi360, der gerne vil have en dansk oversættelse. Fik læst, Jenenne strikkede. Sidst på dagen kørte John og jeg mod Rotorua til Okere Falls hvor Katalla sammen med 2 andre sejlede i kajak ned af vandfaldene, rigtig spændende at se OG hvor havde de det sjovt. Vi nåede lige hjem til spisetid -19.03 LØB vi ind i huset!!

Mandag var vi ude at spille 18 hullers golf i Te Puke. Kevin kom hjem til frokost, han var færdig med det tømrerarbejde, han har hjulpet med. Vi gjorde badeværelse og toiletter rene, mens Jenenne strikkede Johns trøje færdig. Kl 21 mandag aften var den helt færdig, super og vældig flot. Brett kom på besøg, han forsøgte søndag, men pga. uheld på hovedvejen, kunne han ikke komme frem til os.

Tirsdag 11.3.

Så måtte vi videre. Fik kasser med avokado, majs, tomater, peber, æbler, nybagt brød, appelsiner, æg m.m. så vi kan klare os til de 19.!!!

Vi kørte nordpå til Coromandel halvøen. Kørte omkring Karangohake Gorge, en mineby, hvor vi så gamle bygninger, gik langs skinnerne, gennem tunneller, rigtig spændende. Bagefter klarede vi lige et flot vandfald Owhara Falls, og besluttede at fortsætte helt til Hot Water Beach. Her var masser af mennesker på campingpladsen.

Efter mørket var alle vist nede på stranden (700 m væk). Her var ebbe og ved at grave lidt i sandet kom der flere steder meget varmt vand op af undergrunden. Men i et meget begrænset område. Man kunne nemt se dampen i måneskin. Underligt at ligge i dette varme vand og kigge op i stjernerne, en meget speciel oplevelse.

12.-13.3. Coromandel

Onsdag formiddag ned til stranden igen et par timer mens der er ebbe. Fik gravet et hul, hvor der i den ene side kom koldt vand og i den anden ALT for varmt vand. Man skal hele tiden holde sandet væk. Kma har forstrukket en muskel, så den blev holdt i den varme ende, men måtte lige køles af med vandet fra den kolde side ind imellem, en rigtig sjov oplevelse.

Bagefter kørte vi ad vej 309 over "bjergene" til byen Coromandel. Var inde at se Kauri træer, der kan blive 4000 år. Dem, vi så, var 600 år gamle, 6 m i omkreds og ca 16 m. høje. Utrolig flotte og ganske majestætisk. Bagefter var vi inde at se Waiau vandfaldet og til sidst stoppede vi ved waterworks (a la Danfoss Universal), hvor vi dog nøjedes med en is og kaffe. Kørte gennem Coromandel, en lidt sjov by og endte på Shelly Bay Camping med udsigt over havet, rigtig flot, så vi tager vist lige en ekstra dag - og følger storm-varslerne. Det bliver vist i det område vi opholder os i.

Torsdag var ren afslapning. Sent op, læse, snakke, en tur ind til byen, fik en kop kaffe OG 1 kage, snak og følge vejrudsigten. Fik aftale om camping i morgen, meeen ingen hytte, her var vi vist for sløve, så vi tager storm og regn som det kommer.

varmt bad!!

bare læn sig tilbage, vinden holder dig!!

14-15.3. Orewa (nord for Auckland)

Ankom ved 13.30 tiden. fik en hytte (afbud) både fredag og lørdag, så herligt. Nød at møde Erling og Else, og Gurli og Olav igen og hyggede os med dem resten af dagen. Her er mange surfere, der nyder blæsten

Regn og kraftig blæsevejr, bølgerne er høje og skummende, men indtil videre er det alt. Vi nyder dog at vi ikke skal sidde i bilen. Nu ser vi hvad der sker i løbet af dagen.

Kraftig vind og lidt regn, men så heller ikke værre, heldigvis, og der er virkelig lunt, skønt. Har været ved stranden et par gange, hvor vi slet ikke kunne stå lige pga. vind. Ind imellem byger, men ikke meget. Strømmen gik dog, men heldigvis kun på halvdelen af campingpladsen, så vi benyttede den anden del, og nu er alt tilbage.

Kl. 20 var vi nede og se højvande. Sjoskede alle 6 ud på stranden, der var rimelig langt ud til vandet, men LØB tilbage, da vandet blev presset ind over klitterne, kun een fik våde tæer, ha ha. Sluttede med en kop kaffe i vores lille hytte.

søndag 16.3

nu skulle der ske lidt, så vi kørte nordpå, men tur med postbåden må opgives. Vi kørte til Waipu Caves. Fantastisk underjordiske. Man skulle lige vente 5-6 min før øjnene vænnede sig til det. Et vandløb igennem "hulen", der bare var på en mark. Helt fantastisk. Her var også glow-worms, men meget leret, så vi skulle passe på hvor vi satte fødderne.

Bagefter kørte vi til byen Whangarei, hvor der er et rigtig flot vandfald. Og efter orkanen var der masser af vand, helt utroligt. Vi måtte lige trave en tur omkring det. Så ud til en campingplads, meen den passede ikke "fruen". Kørt i stedet mod Tutukaka, hvor der skulle være en del pladser ud mod havet. Øøøh de var lukkede, men vi fandt Tutukaka Holiday Park lidt inde. Tja her var lige en dum oplevelse, hvor "mændene" ikke kunne enes, men vi blev. Det var på en lille gård, et skønt og dejligt sted.

farvel NZ

17.-18. marts. Orewa

Vi valgte at køre tilbage til Orewa. Var lige inde at se Whangarei vandfald igen og kørte bagefter ind for at se Piroa Falls, det var bare SÅ flot. en lun og dejlig dag. Camperede for sidste gang i bilen, helt nede ved havet og en superlun og dejlig aften.

Tirsdag skulle vi ind til Auckland, men det droppede vi og har bare nydt det her på pladsen og lige oppe i byen og få det sidste "sea-food-chowder" uhm. Bor i en lille hytte, har fået pakket, givet alt det ekstra væk til nogle hollænder, der lige er kommet, og så er det til Beijing i morgen. Glæder os vildt til at se Mathilde og opleve Kina i 11 dage. Så farvel NZ

onsdag. 19. marts FARVEL NZ

En super flot dag, meeen nu skal vi desværre af sted. Fik pakket, vasket bilen, ½ time ved stranden. Bilen afleveret, tog 10 min. og ingen problemer, alt ok småridserne var ingen problem, så vi var i lufthavnen allerede kl. 13. Efter aflevering af kufferter (min pakket i writa wrap til stor morskab for John) nød vi solen på en lille græsplæne ved P-pladsen i godt et par timer. Flyturen som vanligt 3 kvarter forsinket, men god tid i Sydney. Sydney-Beijing 12 timer var laaang og træls. Havde et par bagved, der ofte bankede ind i vores sæder, et grædende barn ved siden af så ikke meget søvn og oven i købet elendige film og musik kun på kinesisk. Men var fremme FØR tiden!!

Torsdag 20. marts - BEIJING

Sikke en dejlig dag. Mathilde og Mathias hentede os, selvom kl. kun var 6.25. Og hjem til dem til lækker morgenmad, æg, bacon, bønner og friskbagte boller m.m. hva-ba!!! Hilste på Niels, Andreas, Sebastian og Freja, Hyggede os nogle timer, hvor vi så børnene lave gymnastik og stå på række før de gik ind i klasserne på skolen ved siden af, - et flot, broget syn.

Bagefter viste de os rundt i kvarteret, hvor de har deres dagligdag. Universitetet, kantinen, de små butikker og i det hele taget vænne os til byen, de mange mennesker OG trafikken (et kapitel for sig selv). Fik lækker frokost incl. 1 stor cola på en dejlig kinesisk restaurant, den formidable sum af ca. 70 kr. for os alle 4, "stor i slaget" - inviterede vi!!! :0) Bagefter gik vi til vores hotel Holiday Inn, Haidain!! slæbende vores kufferter til stor morskab for os alle 4 - BAGEFTER!! Men det var nemt for os at finde tilbage til deres lejlighed om aftenen for at aftale de næste dages forløb, så ikke helt forgæves.

Hotellet er helt enestående. Enorm flot og alt kan lade sig gøre. Kæmpestort og flot værelse med sofa, skrivebord, kaffe, the, vand.  Efter vi alle 4 fik en velkomstdrink (til stor morskab for os var det kaffe, cola eller vand!!) blev vi medlem af ???? men det gør at vi har fri internet, så pyt hvad det er. Kunne ikke lige se hvordan vi skulle på, så ned i receptionen. Vi (kma) havde bedt om værelse med udsigt over byen, så det fik vi selvfølgelig, kan se OL-byen, meeen på vej ned opdagede jeg at den anden vej var udsigt over bjergene, så selvom vi havde pakket det meste ud, fik vi et værelse på den anden side af gangen. Selvfølgelig kom en "Bell-boy" med op for at hjælpe. Han var ved at omkomme af grin, da han så vi selvfølgelig også ombyttede et brugt håndklæde og sæbeholder m.m. - han vinker stadig når han ser os.

Her er fitness center og swimmingpool til fri afbenyttelse og morgenmaden - SUPER. Her er en lille park udenfor, som vi vil benytte og "smog-sole" os i. Jo det er vildt luxus. Og Mathilde har lavet lidt af en plan over ALT det vi skal nyde sammen. Jamen vi bobler over af begejstring.

Pyh vi slæber!!!! På vej til hotellet

Udsigten fra vores nuværende værelse

21..22.marts - Houhai (det gl. Beijing)

Fredag nød vi solen udenfor (træerne til venstre i billedet). John slem hovedpine, så han blev på hotellet. M&M og kma tog på marked, virkelig sjovt, de har ALT, fik da også købt en ny rygsæk. Fik købt metrokort, nemt men minsandten om ikke det koster den formidable sum af kr. 1,80 fra man går ind i systemet til ud igen!!!

kma spiste hos M&M og spillede et sjovt spil, John næsten ok igen.

Lørdag tog vi 2 timers sol i hotellets have (mon ikke de tror vi er tossede??), så fik vi alle 4 en gang kinesisk massage, vi bad om den hårde (så i stedt for kr.71, er det 106), av, av av det mærkes, men var skidegodt.

Herefter U-banen til Houhai-området. Vi så trommetårnet og klokketårnet samt de små gamle gader, hvor de ikke har toilet i eget hus, men fælles hus i gaden (og de er rene og pæne). Nød en dyr øl på tagterasse med udsigt over Houhai søen, super. Spiste i en kinesisk restaurant tæt ved og en aftentur rundt om søen. Her er flotte lys, masser af liv og god, levende musik fra alle værtshuse, men man hører desværre flere på een gang. Alt i alt rigtig spændende og livligt.

søndag 23.marts (det nye Beijing)

startede med en lang flot travetur til "det tidligere sommerpalæ" Yuanmingyuan Park. Da vi her i hotellet spurgte om den nærmeste vej dertil, var de ved at dåne, ville vi virkelig GÅ? Det gør man ikke meget. Men her er meget at se, så vi venter til en anden dag (måske er buske m.m. så sprunget ud). Snoede os af forsk. veje ned til M&M.

Herfra tog vi alle 4 undergrunden til den nye TV-by. Bygningen kaldet bukserne!! I dette kvarter (østlige del af Beijing) er store moderne glasbygninger, lige noget for arkitekter. Store flotte og dyre indkøbscentre, alt sammen spændende at se. Var lige inde omkring en dansk bagerforretning, det VAR dansk.

Sluttede dagen af med en super madoplevelse. Nogle kinesiske retter og til sidst en hel peking-and, der blev udskåret helt specielt og serveret i tynde skiver på et fad. Skulle spises i mega-tynde pandekager sammen med lidt grønt. UHM og hele atmosfæren var fantastisk. Taxa hjem, hvor vi oplevede alt det lysshow der er på alle bygninger.

KONTRASTERNES BEIJING

Den gamle bydel, se på elmålere, hvor mange bor inde bag "åbningen"

Nybyggeri (i midten "bukserne")

mandag 24.marts. OL-byen

Mathilde skal i skole i dag, så vi ville en tur ud til Muren. Meen vores kære ukrainske ven "Almac" i receptionen overtalte os til at tage en arrangeret tur med bus på torsdag. Nok en god ide, for der er meget "smog" i dag. I stedet tog vi ud og så OL-byen. Ca. ½ times gåtur mente en anden. ØØØH der er 6,5 km, men en sjov tur, hvor vi nysgerrige talte med nogle, der spillede i en park, så hvordan de udskærer ananas, nød den i en park ved et hospital, her skulle vi lige på toilet - ubeskrivelig dårlig og ULÆKKER, føj. Så en sjov gåtur og vi klarede at krydse gaderne, uha det skal man lære. Bare gå når der er grønt (helst i en flok) og håb de holder for dig.

OL-byen var fantastisk flot, kæmpearealer med masser af kunst, træer, småboder og liv overalt + selvfølgelig selve stadion "fuglereden", som vi var inde at se, et unikt bygningsværk. Virkelig et besøg værd, men vi benyttede dog metroen tilbage. Her gik vi lidt rundt for at få noget at spise. De første 3 steder måtte vi opgive, ingen billeder på menukortet. Meget få kan engelsk og vi ikke kinesisk, men mad fik vi og det smagte rigtig godt 30 kr. for os begge og bagefter indbagte blæksprutter fra Tamy Yaki!! Nu er det en afslapningsaften på hotellet.

tirsdag 25.3 (den forbudte By)

Smog bliver værre og værre. Vi kan næsten intet se. Tog alle 4 toget ind til en gågade, der er ny og bygget op som "gammelt" med flotte sculpturer udenfor nogle forretninger. Herefter ind og se udstilling af "byplanen", utrolig flot lavet. En stor del af byen er bygget op i modelhuse og det øvrige er fotograferet fra luften, så man kan finde både bolig, hotel m.m. Bl.a. kunne vi se en "akse" gennem byen hvor OL-byen faktisk ligger i forlængelse af Fredspladsen m.m. Nu skulle Mathilde i skole.

John og kma gik ind på Fredspladsen, den er bare stor. Herefter i "Den forbudte By", må være underligt for kineserne, mens vi så en masse gl. ens huse og paladser samt store flotte pladser og en stenhave. Jingshan parken overfor er 350 m stejl. Her er små paladser og en stor Budda på toppen. Flot udsigt over byen, hvis man altså kunne se for smog, så det blev ikke meget.

Travede lidt på kryds og tværs og fandt ved 2. forsøg en kinesisk restaurant, hvor der var billeder på retterne, fik dejlig mad. Toget hjem, hvor vi MASEDE os ind, men hjem kom vi. Skulle ned til Mathilde, men de skulle se film, så vi blev her på værelset. Savner virkelig et sted at sidde. Der er jo varmt nok til at sidde ude, men smog gør vi ikke kan. I morgen må John have maske på.

model af Beijing

lille fyr med "sprække" bagi i stedet for ble

Ved Ming gravene, i årene 1368-1644 har der været 16 kejsere,                           de 13 er begravet her

Tja det er det bedst vi kunne se af muren

26.-27.3 shopping og se MUREN i Beijing

John blev på hotellet. Kma ned til Mathilde, medbringende vasketøj. Pigerne tog på shoppingtur i et forretningscenter 5 etager ovenpå togstation, virker som et marked, bliver dyrere jo højere og "finere" man kommer op!! Det var rigtig skægt og lidt fik vi da købt. Sluttede af med en kop kaffe "hjemme" ved egen station Wudaokou. John kom ned til os (med maske på) og alle 4 ud at spise sushi, herligt. Kaffe og hjemmebag, mens vi spillede om aftenen, en sjov dag. Vi forsøgte at ændre vore flybilletter til den 28. eller 29. men det kan vi desværre ikke.

Torsdag på den bestilte tur til Muren, desværre MEGET smog og dis/småregn ved muren. Vi blev hentet på hotellet 6.40 og kørte byen rundt i 5 kvarter før vi mødtes med guiden og de andre 7 (vi var kun 9 ialt). Guiden Mike fortalte en masse, vi kørte ud til Ming gravene, når man går tilbage står en lille port midt i det hele. her SKAL/vil kineserne igennem mens de råber: vi vil tilbage til livet!! Besøg i en kæmpe jadebutik og fik også frokost her (de kan bespise 5000 - ja fem tusinde gæster!!). Bagefter kørte vi til muren ved Badaling, der ligger nordvest for Beijing, hvor vi blev overtalt til at tage svævebanen. Men vi kunne kun se ca. 70 meter, så det var desværre ikke en stor oplevelse. Ærgerligt. Blev kørt til hotellet på vej hjem (han mente vi kunne tage toget da vi først skulle se en silketørklæde-butik inde i midtbyen, herefter skulle vi nordvest, de andre sydøst - meeen nix, så i stedet droppede vi tørklæderne).

"hjemme" kl. 15, kaffe, en lur, gik ned og spise HongKong mad og gik hen til M&M for at få kaffe.

28.marts Sommerpaladset

M&M kom og fik morgenmad på vores hotel, hyggeligt. Meget smog, så vi tog et par spil her på værelset. Meeen ved 12-tiden blev vi enige om, det var ved at lette, så vi tog en taxi til sommerpaladset. En skøn have, solen skinnede nu - 24 grader, træerne blomstrer, ja bare herligt. Vi lejede en vandcykel til 4 pers. i en time på den store sø, bl. a forbi broen med de 17 buer, rigtig sjovt. Gik gennem Den lange Korridor, lavet af træ med masser af udsmykninger. Højt op ad en bakke til 3 flotte, forskellige templer, lige rette sted i det gode vejr.

U-banen hjemad, hvor vi spiste på en lille hyggelig restaurant (samme som den første dag), 1 drink hos "Harry"!! (gad vide hvad det var). Et sidste besøg i lejligheden og så - HULK - farvel efter nogle skønne dage sammen. M&M tager på ferie lørdag morgen.

lørdag 29.marts Parker INGEN smog

Talte med en engelsk proffessionel billiardspiller. Her er Kinesisk Open, og de bor her på Holiday Inn Haidian og spiller på Peking Universitet 31.3-7.4. Ud i solen! Vi gik samme vej som sidste lørdag, sikke en forskel! Næsten alt er sprunget ud, rigtig flot. Vi stoppede i Tsinghus Universitets park, stor og rigtig flot, ikke alt for mange mennesker. Læste og solbadede et par timer før vi fortsatte til Yuanmingyuan (det gl. sommerpalæ) Parken. Her er smukt med søer, kanaler, bakker, masser af broer, sten, træer. Sad og kiggede ud over søen og op i bjergene mod vest, mens vi læste et par timer i solen. Rigtig dejligt.

Bagefter tog vi banen ind til stort indendørs stadion i midtbyen, hvor vi så det danske herre-landshold i Curling mod Canada. Et skilt og 2 hvide ansigter mellem en flok kinesere, fik dem til at vinke til os. Senere fandt vi en stor gruppe danskere, så vi skrålede nationalsangen. Heldigvis var banen ved siden af os, for man sætter sig bare hvor man har lyst (det fortalte et par skotter udenfor, da vi ville købe billet til 80. Bare betal 30 og sæt jer hvor I vil!!). Sjovt at opleve, men laaang og Canada var RIGTIG gode.

Var lige først ude finde noget mad. Fandt i nærheden  et lidt "snusket" sted i en baggård, men pyt vi skulle skynde os. Det smagte FANTASTISK godt. Inden kampens slut tog vi hjem til en valnøddekage og kaffe. Efter at have MAST os ind i toget i undergrunden, men den er nemt og fungerer perfekt, selv 2 skift er ingen problem. 2 kr. fra start til slut!!!

søndag 30. marts HOLIDAY IN

Den sidste hele dag her! Fik pakket, smidt ud det der ikke skal med hjem. Sad i solen bag hotellet og læste en 3 timer. Tog med til pressekonference for de Kinesiske åbne mesterskaber i billiard. Lidt sjovt at opleve, men forstod ikke meget.

Bagefter ned til Mathilde med det vi har lånt m.m. Ind og have massage, lækkert, denne gang den "bløde" kinesiske massage. Spiste sushi, købte kage og hjem gennem kaos-trafikken til hotellet for sidste gang, lidt underligt.

31.marts - hjem til Silkeborg

Pakket alt ned, fået lækkert morgenmad, igen igen, betalt regning, sagt farvel til Armed fra Ukraine (den stakkel) - OG kigget ud af vinduet, kan næsten intet se for SMOG, så vi glæder os til at komme til den friske luft - OG HJEM. Har haft en masse spændende oplevelser og her har vi set Mathildes hverdag, det var guld værd.

Tak til alle jer, der har fulgt lidt med via dagbog og har skrevet til os, tænkt på os, hjulpet os og stadig er behjælpelig når vi kommer hjem.

SUMMA SUMMARUM - Beijing/Kina. Kontrasternes sted.

Vi har selvfølgelig kun set byen. - Her er kæmpe store pladser, træer overalt, enorm mange parker. - Utrolig mange mennesker overalt. - Flinke og hjælpsomme, mange der kan lidt engelsk vil rigtig gerne snakke med os. - De vil gerne fotograferes sammen med os hvide mennesker??? -

Supermad - og billigt i lokale restauranter, dog ikke nemt da de ikke kan tale engelsk, så der SKAL være billeder og så HÅBER vi, at vi kan lide det. Nogle gange er det dog lidt for stærkt - også for M&M.

Super transportsystem - Utrolig forvirrende kørsel, man kører bare på kryds og tværs, cykler og knallerter kører mest uden lys, man må altid dreje til højre, så  fodgængere springer for livet!! (og går også over for rødt), utrolig der ikke sker mere. - Fortovene bruges til parkering. - Trygt at gå her, vi er ikke kriminalitet, og skal ikke hele tiden passe på vore ting, dejligt.

Toiletterne er virkelig ulækre, mest de offentlige, men også på cafeer og restauranter, dog IKKE i Houhai, hvor de selv bruger de offentlige. - De skubber og maser (måske fordi der altid er mange), går dog mest meget langsomt - De hakker og spytter overalt. Der blive fejet og fejet, men ikke vasket og gjort rent. Og SMOG, SMOG.