Januar i NZ
7.jan

Så ser vi lige håndbold, får jo ikke set VM. Alt er pakket og klar. Tryghed at naboerne bare klarer det hele. TAK

Nu håber vi på en god laaang flyvetur og et par hviledage udenfor Christchurch. Så starter et nyt eventyr.

13.1. Christchurch NZ

Sikke en start på vores tur!! uha uha. Mistede 1 rygsæk, 1 kuffert kom ikke frem, fik ingen bil! TAK til alle jer der bare sprang til og hjalp.

Niels kørte os til toget - tak. Vi havde 2 tunge "sportstasker", 2 rygsække, kamera, + 1 håndtaske. I Skanderborg ingen nr. på togvogn. KMA løb hen for at finde den rigtige vogn, mens John passede taskerne. Han kom slæbende med dem, men da vi var inde i toget, manglede jeg min rygsæk. I samme øjeblik smækkede dørene og toget kørte!! PANIK. Straks blev der ringet til stationen, de kunne se den, men ville ikke hente den! (den måtte jo ikke have været en bombetrussel!! :o)) Næste tog til Kbh. skulle tage den med, men da var den væk!! Lis P. kørte fluks til Skanderborg, intet hjalp! Hun fik også anmeldt til politiet - tusind tak!!

GOD START! Jeg fik straks ringet til lægen for at få recept til mit hjertemedicin, men ingen apotek i lufthavnen. UPS nøglen til huset samt rejseplan var i rygsækken, naboen klarede fluks nye låse i huset - atter tak. Hov skiftetøj . bl.a. nederdel og nye shorts var nu væk. ØØH al småtteri til flyrejse incl. "slumre-tabletter" manglede vi, - nåh heldigvis var pung, pas, kamera og penge i den lille taske, så pyt - ingen katastrofe.

vel ankommet til Ceder Park Gardens

Super flytur til Beijing. Gode pladser, vi havde 2 sæder hver, sov en del. Tager lang tid at komme gennem tolden, men vi havde 4 timer, så ingen problem. MEEN så var flyet forsinket over 1 time til Sydney. Vi blev sat op foran før landing, så vi havde en chance for at nå det næste fly, ingen problem, for det var over 1 time forsinket og teknisk fejl!!! så vi måtte flyve en omvej. Ankom først 16.50 i stedet for 14.45. Inde i lufthavnen ringede vi straks til bilfirmaet - sorry for sent, hent den i morgen - sådan!!! John var tosset!! Min sportstaske var ikke med, så nu havde jeg INTET tøj.

Men når alt ser sort ud, klares det.  - Fantastiske "kivwier". Vi ringede til vores B&B, han kom fluks og hentede os (at John troede han kom i rød bil og vi ikke kunne finde ham var noget helt andet), det var en opel, men det var hans skjorte og ikke bilen, der var rød. Endelig spurgte jeg en gut i en BLÅ bil om han var Ron - JA. Vi havde i ventetiden talt med en kiwi, der ventede på sin kone, de blev til vi havde fået kontakt, for så ville de have kørt os derud!!..

Et skønt sted, super aftensmand og ja også morgenmad. Og der ventede os en lækker pakke fra Kevin og Jenenne med lækre avocado, håndklæder og varme bluser. - Lørdag formiddag kørte Anne mig til lægen. Fik piller, bagefter kørte hun os til Christchurch for at hente bilen, (meget omstændigt, det tog 1½ time), den måtte vi have prøvet af på B&B, det klarede mændene i stor stil. Min bagage var nu også ankommet og vi fik lige købt lidt nødvendigt.  - Men den stille, rolige start vi skulle have på et lækkert sted, tja det gik ikke.

12.jan.2014

Søndag kom vi først af sted kl. 13,30 fik handlet alt til turen, var omkring Spaceship og få nyt oversejl og ordnet nogle småting. Ind på en campingplads (top10) i Christchurch. Så skulle det afprøves. Vi må have set "nye" ud, for rigtig mange kom med diverse madvarer m.v. til os, da de nu var på vej hjem. Efterhånden har vi sagt nej til meget. Men det er en super ide

13.jan. - I dag mandag tog vi bussen til Christchurch. Helt ukendelig fra vores tidligere besøg. Uha uha sikke ødelæggelser fra de 2 jordskælv, nærmest en spøgelsesby, en byggeplads, men også helt fantastisk brug af container som forretninger, nye pladser og "bare fremad". - øøh havde vi problemer med rejsen??? Næh de er pludselig små - godt at få tingene sat på plads en gang imellem.

4. sept. 2010 vil altid være mejslet in NZ´s hukommelse, men at det næste store jordskælv 22.2.2011 næsten var værre, havde vi slet ikke fattet. Her er dog fuld optimisme blandt indbyggerne. Vi så et "museum", der giver os lidt indtryk af jordskælvene. Men en tur gennem den flotte Botanisk have var fantastisk. Bygningerne har taget skade, og der bygges, men selve haven klarede det, og her har indbyggerne deres frirum.

MEN her er skidekoldt, vi fryser og fryser. Det blæser og i aften er der kun 14 grader. Godt vi kan sidde INDE i bilen. Der er INGEN ude på campingpladsen.

14-15. jan.  - Banks Peninsula! Vulcanø ved Christchurc.

Endnu engang til bilfirmaet, denne gang for at smøre døre, og aflevere dyne, tihi, den fylder for meget, så vi må nøjes med een. John købte varmeapparat!!!

Flot, flot tur over "bjerge", langs fjorde til Pigeon Bay camping. Et nærmest nedlagt sted, her er toilet og en vandhane. Desværre er der parkeret masser af gamle campingvogne, ser virkelig forfærdeligt ud. MEN udsigten var helt fantastisk. Skidekoldt, men da vinden lagde sig kunne vi nøjes med undertrøje, ulden bluse, tyk trøje og jakke og langbukser. Gik en lang tur langs vandet super, her mødte vi nogle NZ der havde frosset i 4 uger.

så skinner solen!!

Onsdag kørte vi på Turist-rute til Little Akalon, så smukt, det ikke kan beskrives.. Via Little Akaloa til Okains Bay camping. Alt for mange mennesker, store grantræer, blæst og ingen udsigt, så fortsatte den smukke, smukke tur til Akarora. Campere smukt med udsigt ned over fjorden, her ligger 2 store  krydstogtskibe.

Overalt møder vi NZ-lændere, der vil snakke. Vi stoppede for at nyde udsigten, straks stoppede en herlig bondemand mindt på vejen og sludrede i en ½ time. Her har vi endelig mødt en lokal, der har været på rygsæk-tur til Sverige og DK!! OG i dag er jeg blevet forbrændt. 25 grader, kun lidt vind her på denne skønne plads, tja hvad gør man så, sætter sig i solen!! Naboen kom og spurgte om vi var fra Skandinavien, siden vi konstant flyttede EFTER solen, ha ha!! (ham der har rejst i DK!!)

Her bliver vi 2 dage, det er så utrolig smukt. Skal en tur ned til byen. Måske købe lidt mad, men vi får en avocado HVER dag-uhm. Kl. 22 sidder vi ude og fryser IKKE!!!!

morgensol jubi. Gåtur ned (stejlt) til byen. her er fyldt med mennesker fra de store krydstogtskibe, 2000 passagerer! Ved et hus var små planter i en lang række vandresko, så skægt ud.

Solbadning lige til kl. 18, hvor det styrtregnede, så aftenen tilbragt ide i dynerne med en superdårlig film og kaffe i sengen.

17.1. Sydpå til LakeTekapo.

Fik købt nyt varmeapparat, sandaler og andre småting på vejen. Inde i landet flot da vi nu kan se bjergene. Stopper ikke så meget, da der er hundekoldt. Og med 12 grader er alle pakket helt ind. Vi sidder med 3 trøjer, men er nu inde i bilen med varmeapp. bbrrrr.

18.-19.jan. MT. COOK

Var superheldige, flot blå himmel og lunt, så Mt. Cook stod der rank og flot for enden af en mega koralblå sø, helt ubeskriveligt. Ville campere på Glentanner park, som vi "kender", men den er bestemt ikke vedligeholdt. Heldigvis var White Horse camping super. Her var både toilet og koldt vand og en helt fantastisk udsigt. Så er der ikke brug for bad!! Efter nogle timer i en stol, stirrende op på de flotte bjerge, måtte vi lige trave 1 time på "Kea ruten" sikke udsigt!!

Men så viste det tænder. Det stormede så bilen vippede hele natten og skyerne dækkede for bjergene. Men selvfølgelig tog vi en flot 3 timers travetur til Lake Hooker, hvor isbjergene "sejler rundt". Måtte over 3 hængebroer, uha men det gik og var bestemt turen værd, også selvom vi ikke kunne se toppen af Mt. Cook. Regnen satte ind 10 sek. før vi nåede vores bil. godt vi kan sidde indendøre.

Og nu er der bare koldt igen. Stormer og regner ved Mt. Cook, så vi er fortsat mod østkysten. fandt nogle trælse campingpladser, (troede ikke det var muligt i NZ), trænger til et bad og et køkken, hvor vi kan lave mad - og det fandt vi på Kurow Holiday Park. Satser på godt vejr i morgen på Gustavs fødselsdag.

Mt. COOK!!

20./21.jan. - til lykke kære nevø

Fra Duntroon kørte vi en utrolig smuk vej via Ngapara til Oamaru. Stoppede selvfølgelig for at se Elephant Rocks. Hvad mødte vi der? En præst fra Uganda, som var udstationeret i Auckland i 2 år og kun 14 dage på sydøen - og han var fra Port Portal!! Tja verden er lille!!

En solskinsdag i Oarama. Sjov by med gl. Victorianske bygninger. En stor flot park, som ligger i forbindelse med campingpladsen. Her blev det en "computerdag", meen alt skal prøves, så det virker ikke helt. Skal have det til at passe med DK, og her nyder I jo en super håndboldkamp, håber DK vinder.

14 grader og regn her kl. 10 tirsdag morgen, men når man hører jordskælv og masser af regn på nordøen må vi være taknemmelige for at vi er her. Kører til Dunedin og skal se Albatros og pingviner i aften (måske), nej her er hundekoldt, så det gør vi IKKE, - men vi har set Moaraki Bolders (nogle sjove runde sten på en strand), en masse sæler ved Shag Point. Turen over Karitane var meget smuk, droppede travetur ved Blueskin Bay, men tog over Mt. Cargill til Dunedin. Vi tror vejen var smuk, men vi kørte i de lave skyer, så desværre ikke meget. Fortsatte ud på halvøen til Portobello, (via bjergvejen) hvor vi campere, vasker tøj, - OG har spist ude.

22-23.jan.

Morgenregn, men vi kørte ud på spidsen af halvøen, hvor vi så sæler og 1 albatros, den har virkelig et enormt vingefang. Kørte tilbage langs kysten og sol og flot vejr. Nu til dagens højdepunkt i Dunedin (for ½-delen af os) rundtur på Cadbury´s chokoladefabrik. 5 kvarter og en del smagsprøver + kunne købe forholdsvis billigt, så nu er vores skab FYLDT!!!! og John smovser. En lille gåtur i den flotte by, utrolig smuk banegård. Op til Aaron campingplads (top10). Her ligger camperne tætte, men teltpladsene store og flotte, så det tog vi!! Sol lidt endnu inden småregn og kulde satte ind.

Vågnede til regn, men klarede op, så vi kørte sydpå med en lille travetur ved Tunnel Beach, vandet er hundekoldt. Ud til Nugget Point, utrolig smukt men vinden var frygtelig hård, dog 12 grader!! Har aldrig før set at vinden blæser vandskum modsat bølgernes rullen, det må være hård vindstyrke!

Nu er John efterhånden bekymret for at få lungebetændelse og vi nyser og snøfter begge 2, så her på den anbefalede Pounawea campingplads har vi lejet en lille hytte med radiator og en helt fantastisk udsigt udover havet, hvor heldig kan man være, så det er ren råhygge. Der loves sol i morgen.

24.-25.jan. Lake Manapouri

Det blev en dag med sol, skønt. Vandfald dag!! Purakaunui Falls, lille og flot, Mclean Falls -fantastisk tur og rigtig flot i flere etager. Turen derud gik gennem skøn regnskov. Lækker fiske-frokost og glemte helt at se "Niagara Falls" på vej til Curio Bay camping. Et specielt sted. Startede med at se delfiner boltre sig i vandet, nyde solen og sidst på dagen gik vi ned og så pingviner komme op af vandet - 9 ialt. (der er kun 18 par). Den ene brugte meget tid på at jage en stor måge væk, da den ville snuppe dens mad. Skægt at se.

Lørdag morgen legede delfiner surfer! Næsten ved siden af surferne, et flot syn! Herefter kørte vi til sydøens sydligste punkt Slope Point. Stadig køligt så vi valgte  at kører langs den smukke kyst - I SOLSKIN til Invercargill, hvor vi lige handlede og så op ad vestkysten til Manapouri. I morgen skal vi på sejltur ud at se kraftværket under jorden. VI NÅEDE 22 GRADER I DAG!!!

Fandt en lækker kun 2 år gl. campingplads, men hold da fast campingmutter var sur og striks. Forbud her og der og kun eet baderum når man ikke var flere og, og, og --- Lukkede af kl. 22. - 21.55 stod hun der og skældte ud fordi vi havde en kop stående i opholdsstuen - uha uha. Ikke megen atmosfære men må indrømme alt så nyt ud. (vi var også kun 3 hold her!!!)

Det er da humor!!

26.jan. Doubtful Sound

Efter en regnfuld nat og en sur campingmutter i Manapouri gik vi en tur ved Lake Manapouri før vi skulle sejle. En fantastisk flot tur OG vejret holdt. 50 min over søen, hvor vi fik fortalt hvad vi kom forbi bl.a. et par vandfald, og en flot køretur op på toppen, hvor vi så ind over søen og en humoristisk gut fortalte om det vi så. Tog gas på det hele. Ned og se det underjordiske kraftværk, ganske interessant, men vi så kun turbinerne og billeder. Jeg klarede den 2 km lange køretur gennem den underjordiske tunnel til vi var nede ved det underjordiske kraftværk, her så vi kun turbinerne og en del billeder samt fik fortalt om hvordan det blev bygget. tog 9 år.

Efter den flotte tur kørte vi til Te Anu på den smukt beliggende Kiwi (Te Anau Holiday Park) campingplads med udsigt over søen, helt fantastisk fra plads nr. 161!! Lige foran den lille hytte, som vi boede i for mange år siden. Her bliver vi et par dage, solen skinner!!!  -  Har lige mødt nogle danskere, der klarer Nord OG Sydøen på 12 dage!! Godt gået.

Men natten var iskold, alle frøs, John målte 6 grader.

27-28. jan Te Anau

Blev på dette skønne sted. Kørte de 240 km retur til Milford Sound, en flot tur og utrolig flot derude, men træerne er blevet høje, så vi kørte gennem MEGET skov.

Tirsdag hygge på campingpladsen med udsigt over sø og bjerge OG sol begge dage, rigtig skønt. Her er de meget renlige. 1 bil kørte i dag rundt og vaskede vejen samtidig med han fejede den - lige efter jeg havde vasket bilruderne, så vaskede dem een gang til. Så kom han gud hjælpe mig igen. Jeg stoppede ham og sagde jeg ville "kvæle ham" hvis han igen kørte udenfor os. En herlig nordmand, der grinende erkendte at man skulle passe på vikingerne!! Så han ville nøjes med hjørnet længere væk.

29-31. jan Queenstown

Flot tur ad de smukke veje. Stoppede på en lille markvej for at drikke en kop kaffe. Her kom en gut susende på en lille traktor. Om 10 min. kommer en kæmpe flok får, der skal hjem, klar til klipning dagen efter. Så vi flyttede os, fik en lille snak og John klarede at tilbageholde trafikken mens de løb over vejen. Sjovt at se at en lille kommando får alle til at lystre - altså fårene!!

Stoppede ved Frankton camping, men meget nedslidt og blæsende, så vi fortsatte gennem byen ud til en naturcampingplads - 12 mile Delta - ned til floden med den smukkest udsigt. Her er vand og få "dasser", men virkelig flot. og der kom utrolig mange mennesker. En rigtig god oplevelse.

Torsdag kørte vi langs floden til Queenstown - uha her er frygtelig mange mennesker, en RIGTIG turistby - så vi kørte til udkanten og travede en tur op i bjergene Hill walking, og det VAR det. Mega stejl, men sikke en belønning at kigge ud over byen, bjergene og floden. Det hele værd. Valgte at forlade den fortravlede by og kørte 12 km til den flotte gamle by Arrowtown på en super campingplads med udsigt til bjerge. Gik en varm aftentur ned og så byen, her er liv og glade dage, men på en stille og rolig måde.

Fredag skulle vi videre, lige en tur op mod ski-resortet The Remarkables. 4 km ad en super grusvej og 400 m op. Stoppede på en vendeplads og kom først af sted næsten 4 timer senere, her var bare så smukt, så smukt OG John kunne se masser af fly lande og lette i lufthavnen lige under os. Handlede og ud at se hvor "elastikspring" startede i 1989, noget ændret siden vi så det i 90 og 2002. Blevet stort og systematiseret. Men ikke galt - kun 60$ for et spring (knap 300 kr.).

Tja nu var tiden løbet, så tilbage til Arrowtown. Fik igen en skøn plads, alt sat op og så kom en Gammel bus, - indrettet som campingvogn - ind på pladsen ved siden af. Camperede helt op af vores fortelt, og foran så al udsigt er forsvunden. Men vi kan da se og HØRE deres TV. Det har kørt siden de kom - ØV.

Vi gik ind til byen og spiste lækker Seafood Chowder på "Fork and TAP". Rigtig hyggeligt. Pyt det har småregnet, her er 21 grader kl. 20.20!!!