1.MARTS - NAMIBIA - Naukluft - Hammerstein camping

En skøn dag hvor vi fik lov at låne deres internet, så vi kunne opdatere og sende fødselsdagshilsner og IKKE mindst se mails hjemmefra.

Vi kørte en smuk, smuk vej IGEN ad C14 via D854 til C19. Har bare nydt livet her på en dejlig plads, hvor her er 42 tyskere indlogeret på lodgen, som vi kan se ned til. Nydt det ved poolen, drinks i baren og pludren af folk omkring os. Engang imellem er det godt at være blandt andre, så nyder vi "ensomheden" i flotte omgivelser endnu mere bagefter.

den skønne campingplads Auob

2.3.-3.3. Auob Lodge v/Gochas - tæt ved Sydafrikas grænse

Fik endelig postet hvor de vidste hvad taksten var og beløbet. Har prøvet i 1½ uge. Kørte ind på en anbefalet lodge - Lapa Lang lodge, men vi var ikke vild med campingpladsen. Lodgen var utrolig flot. men ingen udsigt, ingen skygge. Kørte videre til Gochas, men her havde de endnu ikke etableret campingpladsen og blev henvist til denne skønne plet.

Fik velkomstdrink (efter megen grin fandt vi ud af de ventede 2 andre, der skulle bo på lodgen). Camping på modsatte side af vejen og helt fantastisk udsigt under STORT træ, med udsigt til kudu, springbok, perlehøns. Kma har nydt tilværelsen (incl. kaffe og kage) ved poolen et par timer, lidt regn og iført nyindkøbt tøj spiste vi på lodgen. Kudu-bøffer og æbletærte, det kunne vi ikke stå for, skønt det er næsten kr. 80. Det blev endda til en flase rosé vin til kma. John må nøjes med vand,tihi. Her bliver vi lige en dag mere, vi skulle kun køre lidt, men nu er vi tæt på grænsen, så en dag mere i "paradis".

Vi sad og brugte computeren efter middagen. Lovede at sætte lås for når vi gik, samt låse lågen ind til campingpladsen, for så ville personalet gå nu!! Super, lidt spøjs at sidde alene. Sludrede lidt på skype, fik ordnet lidt mere og nød bare aftenen i næsten fuldmåne, hilste lige på 3 kuduer, der stod ved bilen da vi kom tilbage. De havde svært ved at flytte, ville sove på vores plads!!! Skøøøøøn aften, kl. 23.30 er der 22 grader, fuldmåne, kudu ved siden af os, mæt af lækker mad - jubiiii

Tirsdag var bare en nydelsesdag + lidt vask, pool, læsning, aftensmad med "nabo" til kudu, springbok, bushbok, harderbeast, perlehøns, ja så er det svært at ønske mere. Kun lige som nu at vi igen sidder ved poolen med resten af rosé vinen fra i aftes. Her er de 30 tyskere også, men det er meget hyggeligt.

4.-5. marts - SYDAFRIKA Transfornteir Park

En varm dag hvor vi krydsede grænsen til den fælles Botswana/Sydafrika "park". Ville gerne ud i de små pladser, men de mente alt var optaget og når man kommer gennem Mata Mara grænseovergangen kan vi ikke booke på Botswana-siden. Så for at komme ud i den sydlige del måtte vi booke 2 nætter på  cmpingpladsen ved sydudgangen Tweelfontein. Et noget rodet sted, men ok og faciliterne fine. De 120 km hertil var kedelige og vi så kun lidt dyr og et par enkelte løver. Torsdag kørte vi mod Nossob. Her oplevede vi 9 løver ved vejsiden, som besluttede sig til at trave længere væk lidt efter vi var ankommet sammen med 5 andre biler!! Senere så vi 5 geparder på den anden side af flodlejet og en enkelt gepard tæt ved vejen, samt rigtig mange springbukke, oryx, gnuer og hartebeast, så ingen klager. Men eftermiddagen blev brugt på pladsen orkede ikke at køre igen. Hyggede os med et tysk par Uwe og Renate. En SKØN og lun måneklar aften, helt i top!!

Augrabies National Park

6.-7. marts Sydafrika - Augrabies

Morgenmad i restauranten! Her mødte vi engelske, handicappede Linda, som får en medhjælper på turen. I Upingtown blev hun hentet af Lawrence (som også er politimand i Kimberly, men tager ture, når de har brug for en handicap-hjælper, en herlig fyr). Han overbeviste os om vi skulle køre til Augrabies vandfald selvom der ikke er så meget vand. De skulle også selv af sted.

Heldigvis gjorde vi det, en flot tur og et utrolig smukt område. Sikke landskab, selv i regnvejr. Så også giraffer, kudu, springbok, men denne gang var det området og det store, flotte vandfald. Når der er meget vand kan det næsten måle sig med Victoria vandfaldet. En kæmpe oplevelse.

Campingpladsen ok, men desværre hærget af bavianer og silke-aber. De nuppede da også vores kiks i morges, da kma lige hentede toilet-tasken, øv. Og selvfølgelig skvattede jeg på bilens våde bagklap da jeg drønede ud. Var tæt på at gå på næsen, men fik fat i stigen. Så det blev kun til skrammer og et såret ego!!

Vi var inviteret på engelsk the hos Linda. Det blev en hyggelig aften med rosé vin, pølser og snak og hygge - alt for længe. En sjov, stor, festlig kvinde, som havde et godt pandang med sin hjælper. Godt gået.

Lørdag kørte vi mod Kimberly. Så lige tyskerne ved en tankstation og fik en ekstra hyggesnak. En lang tur, så vi valgte at køre til et holiday-resort ved Douglas (100 km før). Øøøh det var lukket og så forfærdeligt ud. Men 3 km længere fremme var en flot lodge med campingplads. Her kørte vi ind. Han fortalte der er 10  skønne pladser med eget toilet og bad, 2 var dog optaget af 21 års fødselsdag. En elendig plads, utrolig små og tætte og biler overalt, samtidig var de R500 det dyreste vi endnu har oplevet. Vi kørte igen, nu til Kimberly -The big Hole, var der kl. 18, men øøøh igen, her kom mange unge mennesker kørende og defor at hygge sig, og de mente ikke det var særlig sikkert for os at overnatte der. Så vi er endt i et værelse på en lodge - Kalahari desert, 5 km udenfor byen. Ikke værst - og i sikkerhed (og kun R150 mere end campingpladsen!!)

8.3. Ficksburg (vest for Lesotho)

Efter lækker morgenmad kører vi mod øst. Via Bloemfontein til Ladybrand. Her kørte vi ind på et "holiday-resort", øøøh ikke noget særligt så vi fortsætter nordpå. Kørte til en plads 18 km inde i bjergene. 3 km før: en låst låge og et skilt - kun mod forudbestilling!! Tilbage og så ind til et "holiday resort" Meulstroom, ved en sø, fint sted. Lidt regn, pyt vi er jo INDE i en AHA!

Fik en lille klump i halsen, da vi kunne se Lesothos bjerge, og skønt at sludre med et par masothoer, der var her ved søen. Men vi har besluttet IKKE at tage via Lesotho denne gang (men må da lige kigge på bjergene).

9.-10. 3 Drakenville (nordøst for Lesotho)

En flot køretur hertil. Måtte stoppe mange gange - og kigge ind på de smukke bjerge. Bestemte at stoppe kl 16 hvor vi så Drakenville holiday resort. Her er alt (undtagen internet), pool, mini-golf, spil ---. Fik en plads yderst med fantastisk udsigt til bjergene.

Den smukkeste solnedgang i aftes, helt utrolig. Men her er mere køligt. Vi er jo højt oppe. Her tager vi lige 2 dage. Trænger til det efter lange køredage. Så kører vi på 2 dage til Desmond i Sabie og herefter til Olga..

11.3 Forever Resort, Badplaas (vest for Swaziland)

Blev en lang køredag. Forsøgte at finde en campingplads, men der er ikke mange her. Vejarbejde på en strækning på over 100 km, så det tog laaaang tid, pyh. Vi har tidligere været i dette resort, hvor det re naturlig varm-bade, så det benyttede vi os af næste formiddag, herligt.

12.-14. 3 Sabie River camp (Desmond)

En flot køretur hertil, hvor vi lige var på Wimpy for at bruge nettet. Skønt at se Desmond igen og vi havde en dejlig, hyggelig eftermiddag/aften.

Fredag tog vi 3 ud at spille golf (lånte hans fars udstyr) og havde det rigtig sjovt, en flot bane, godt vejr, dejligt selskab!! Bagefter en øl og frokost i klubhuset, nogle fik en lang lur!!! og så tog Desmond os op til en højt vandfald - Bridal Falls - hvor Desmond tog kma et stykke op af bjergvæggen, - ind bag vandfaldet - pyh sikke en tur, enormt spændende og udfordrende, sad der desværre kun 10 min. Synd det var blevet så sent,              (vi sidder her til højre ved dette indhak)> for udsigten var fantastico!!Hjem til lækre strudsebøf og oksemørbrad, bål og snak til over midnat.

Lørdag afslapning, tøjvask, oprydning i bilen, gåtur til byen, lidt indkøb, "potje-gryde" til aften, når Desmond kommer tilbage fra en tur som guide for nogle motorcyklister. Men det blev en sen affære, startede først ved 19-tiden og spiste kl. 22.15. Her var dog inviteret en han havde mødt Stef, en herlig fyr, og senere kom en pige til. Sang og musik og hygge til 02.00, en rigtig sjov aften. Hans far Raymond havde givet os et "isoleret" telt på pladsen med flot dobbeltseng og forstue, OG eltæppe, herligt. En lille terrasse, hvor vi alle hyggede os.

Kma og Desmond sidder til højre for vandfaldet på første lange indhak i klippevæggen (over det grønne"busket" træ)

15.-17.marts Mfubu lodge - Olga (ved Palaborwa)

Som altid en rigtig flot tur, utrolig smuk natur. (vest for Krüger). Inde i området så vi en del dyr inden vi nåede lodgen. Skønt at se Olga igen, en masse snak inden vi blev installeret i "stenhuset" og mødte en næsten fastboende Kathy. Hun har hjulpet meget mens Olga ikke kunne gå pga brækket ankel. vi hygge os over aftensmaden mens vi ventede på et par franske gæster. De var kørt forkert og kom faktisk først ca. 00.30.

Mandag gennemgik Olga og John "reparations-listen" -kun 15 punkter, så de har planlagt ugen. Enoch og John er godt igang. Kma gør rent og rydder op i Galleriet. Blev færdig tirsdag, synes det ser GODT ud, her er mange flotte ting. Pyh det er varmt, igen 36 grader!! Og her mangler virkelig vand, floden er meget lav og træerne "hænger". Men det varede nu lidt inden jeg kom igang, for jeg måtte vente 1 times tid på at 3 elefanter hyggede sig med træer og drak vand ved siden af galleriet. Helt uvirkeligt

Vi hjælpes ad med mad og servering, Olga kan ikke selv pga benet, og det er rigtig hyggeligt. Alle var trætte og vi gik tilbage til "vores" hus ved 21-tiden. Hvad mødte os: En elefant lige ved terrassen ca. 2 m fra huset. Den kiggede lidt, tyggede videre og gik så forbi hus-stolpen 2 m væk til et andet træ. Her 1½ time senere kan vi stadig høre og lugte elefanter, lige ved siden af huset, ærgerligt det ikke er lyst!! De gnasker i træerne, men de er ikke bange for os. - Nu var den da igen lige så tæt på, så jeg hev John ud af sengen for at komme og kigge.

En phyton slange oplevede vi da også lige, en kæmpesnegl, 1 næsehornsbille, ja og meget, meget andet.

Udsigt fra vores svalegang på Mfubu Lodge

Skøn morgenstund i "telt" - Så kan man da vist ikke bo bedre!!

18.-20. marts MFUBU lodge - "telt"

Flyttet til gangbroen med 2 "safari-telte". Med en fransk filmmand på hver side!! Var inde i Palerbowa sammen med Olga og Kathy, pyh at handle her er trættende. Toby fra Cape Town havde sendt et par venner ned til Olga en kinesisk koncertpianist Tian og hans kone Tina.

Dem kom kørende med danske Marianne (som vi kender fra tidligere) fra Mbizi Bush Lodge, - der ligger i samme område, men ca. 6 km herfra. De var kørt i stykker, så vi hentede manden Michael og kørte dem tilbage til deres skønne lodge. Blev inviteret derud sammen med deres "redningsmænd" Tian og Tina næste aften til en skøn "sundawner", hvor vi så også lige nuppede en aften-gamedrive i vores bil. Hyggede os oppe hos Olga med små snacks fra Holland da vi kom tilbage. Alt i alt en hygelig aften.

Fredag morgen blev vi vækket med et "brag" (sådan lød det i junglen) Franskmændene brugte en drone til at filme med kl. 06.00!! Det gør de så IKKE igen, alle var rimelige vrede! Men det fik vi nu en masse sjov ud af senere. John og jeg fik ordnet små reparationer rundt omkring, fik pakket samt brugte et par timer på at iagttage en flok elefanter på den anden side af floden, næsten 30 m væk!!! Her kan vi følge bavianer, tårdyr, elefanter, flodheste ja alt. ET SUPERT STED.

21.-22. marts. hjemad

Så måtte vi desværre tage afsked med Olga og de ansatte Sylvia, Enoch, Michael. Altid lidt svært.

Atter en flot køretur gennem landskabet til vi kom til Kobus og Hester, som vi mødte i Botswana, dejligt at se dem igen. Hun havde fødselsdag, men skulle kun have et par gæster!! Det viste sig vi var 34, alle andre talte afrikaans, såååå lidt svært. Men sjovt at se hvordan de "festede". Her kom en del af gæsterne med drikkevarer og klapstole,  der blev serveret tunmusé, salat og lasagne samt kage.

Næste dag afgang til Zebra i Johannesborg, hvor vi skulle aflevere bilen. Regnede da vi nærmede os Johannesborg. Bilen blev afleveret. Efter en del diskussion blev afslutningen at han betalte den opgørelse vi tidligere havde sendt, og vi betalte de 60 kr. ekstra pr. dag, som vi tidligere havde sagt vi ville, når vi bare ikke skulle skifte bil. Han måtte så sørge for at få den tilbage til Namibia. Men en lidt ophidset  stemning. ØV.

Forsinket fly hjem (men vi anede ikke at Lufthansa havde strejket, så vi burde være tanknemmelig for vi overhovedet kom hjem), men nåede dog flyet i Frankfurt. Dog en lidt træls tur. Men i Billund hentede kmp os og så kom vi jo hjem til lækker frokost. Og skønt vejr, dog lidt koldt!!.