NAMIBIA

1.2.2013 Ngepi campsite

Et helt unikt sted med masser af små finesser og lige ned til floden. Så vi nupper lige en dag mere bare for at slappe af, vaske lidt tøj ´- og ja lige få lidt svejset på den kære bil. Reservehjulet sidder på et beslag der skal flyttes hele tiden. Vi kan se det er svejset før og nu er det revnet!!!! Men en skøn dag med 34 grader. Vi flyttede fra plads 1 til 3, lige ved udendørs toilet og bad!! Vi købte frokost, men det var nu ikke særlig godt.

2.2.Treesleper Camp i Tsintsabis

Vidste det ville blive en lang og lidt kedelig køretur. Tog nogle km via floden gennem små landsbyer, det er altid spændende og især en lørdag.

Ville lige handle i Rundu, sikke en oplevelse. Så også en internet café. Her skulle jeg lige se på computeren mens John stod i kø for at betale. Efter 20 min begyndte jeg at lede efter ham, men ingen steder at se. Efter 40 min. bredte panikken sig - hvad var sket og hvor? Det viste sig kassen blev lukket og han blev flyttet fra kø til kø. 55 min for at købe 250 g fars (som de alligevel tog ved veterinær-kontrollen) og long-life mælk. Så der gik lige næsten 3 timer her.

Vi  kom dog til vor bestemmelsessted, en lokal plads med udsigts-terrasse og flot lavet. De har åbenbart fået en pose penge til at lave en lodge, men pengene må være sluppet op, det var en kæmpe byggeplads med 6 ½-færdige huse, ærgerligt! På 2 pladser var en flok skoleelever, så vi forventede larm, det var der MEN i form af latter og min. 1½ times skøn sang. At vandet slap op midt på aftenen og ingen vidste hvordan man fik mere - tjaa det er Afrika.

3.-4.2 Etosha

Vi havde sms-et med Ole og Anette, der blev i Namutomi i Etosha et par dage ekstra. Det var skønt. Da vores kød var taget var de som vanlig klar til at dele deres oksemørbrad med os!!

Vi så en masse dyr, bl.a en stor flot løve, 1 næsehorn.Fik sms da de holdt blandt 11 løver tidlig mandag morgen, helt fantastisk. Så en del andre dyr, 2 løver der parrede sig, tilbage til de 11 løverne, hvor 3 af dem sloges om kød fra et bytte. Bagefter kørte vi lidt nordpå forbi flere hundrede flamingoer til et vandhul med 13 elefanter der badede, sloges og lavede opvisning. Sluttede dagen af med giraffer og de mange løver ved vandhullet!!

Nej I skal da ikke snydes for mine dejlige elefanter!!!

5.2. Gabus Game Ranch

Så atter en masse dyr før vi skulle ud af parken 10.30, dog ingen løver eller elefanter, kun 10-12 andre slags!! Her er masser af de flotte giraffer.

En rimelig kort tur  mod Otavi, hvor vi havde læst om denne campingplads. Den var desværre nedbrændt. Den næste var  syd for byen Otavi, men klods op ad vejen med mange lastbiler fortalte indehaveren. ØV. Hun tilbød os så leje af et hus m/morgenmad til halv pris, eller vi kunne campere udenfor en af værelserne og benytte badeværelset. John var vild med at få det store lækre værelse med udsigt til et vandhul, hvor der allerede gik en gnu og et par strudser. Glæden forsvandt lidt da regnen satte ind og det viste sig der var bliktag, så det larmede forfærdeligt!! men det var en kort byge og det meste af tiden sad vi ved swimmingpoolen - efter en super lækker frokost. Her er utrolig flot - kogte pasta til aften ved bilen udenfor værelset!!

nej det er ikke ungerne fra denne omgang

6.-7.2 Waterberg

Lækker morgenmad, lang snak, men endelig kl. 11 drog vi af sted. Via Otjiwarongo for at handle og så til Weavers Rock Guest Farm. Vi mødte "bestyren/ejeren" Alex ved Epupa Falls. Her er 6 dejlige campingpladser og et skønt sted, så der er dømt afslapning. I dag torsdag gik vi en lille tur til en naturlig sø med følge af 4 hunde, efter frokost kom der regn. Det køler lige ned fra 34 til 23 grader. Men så fik vi også lige lidt småregn, så det blev ikke swimmingpoolen, men en god lille lur og læsning på selve lodgen med kaffe og en drink, ikke dårligt.

8.- 9.2. Tsaobis Nature Park - Etusis Lodge campsite

Havde lige et par ekstra dage og fik anbefalet at køre sydpå til en ny campingplads Tsaobis, meeen der var faktisk rimelig langt - over 300 km. Dog en flot tur gennem bjergene og et skønt område. Campingpladsen lå ned til den udtørrede flod Swakop, flot med store træer, men man kan slet ikke fornemme bjergene, som vi jo rigtig gerne vil se. Vi følte os lidt "indelukkede". Der var 39 grader, så vi tog en tur til poolen med vores bøger. Som vanligt alene på pladsen. Det blev kun til een nat.

Næste morgen vågnede vi til 16 grader, pakkede og kørte mod Erongo, men efter 40 km et skilt til en plads ude i bjergene, det skulle prøves! Det var skønt og blev rigtig slapperdag under træernes skygge. Underligt at have 34 grader om dagen, kl. 20 stadig 24 grader og  så vågne op til 13 grader.

10.2.Erongo Plateau Camp

Søndag morgen besluttede vi os for at slutte turen af på vores favoritplads, hvor vi også startede, kun 120 km herfra. Nej hvor vi nød at være der igen. Her er så skønt, vi har kun har 1 dag her, men kom tidligt så vi kan sagtens få tid til at nyde den smukke udsigt.

11.2. Dan Viljoen park, Windhoek

Vi havde besluttet vi ville køre omkring Savanna for at få bilen checket, så vi ikke skulle diskutere når den blev afleveret. Men da vi endelig fandt stedet (gps er jo stået helt af) var de ikke interesseret før vi kom helt tilbage. En gåtur op i byen, fik lidt frokost og fik købt en ny kuffert, tiltrængt. Kørte ud til denne dyrepark lige udenfor Windhoek, her er blevet en rigtig dejlig campingplads, ny restaurant åbent for 4 mdr. siden.

Nu skulle der sorteres og pakkes, pyha vi nuppede da også lige en slapper i poolen først. Bilen skulle tømmes, det er svært efter så lang tid, men resten:  tøj, sko m.m. i vores 2 godt brugte tasker, resten af vore madvarer i en kasse, samt vanddunke, plastik, voksduge, pressenninger tja alt hvad ikke skulle med hjem

12.2.HJEMME i DK 13.2.

Næste morgen kørte vi via et "sølle", fattigt område. Fik talt med en fyr derude, som tog os med ind i området og han ville fordele vores aflagte ting. Dejligt.

Hos Savanna-biler fortalte vi alt det, der skulle laves på bilen, men de var nu ikke selv ude at kontrollere om alt var med retur, tja det må være deres problem - håber vi. Nu afventer vi at få vore penge retur for alle vore værkstedsbesøg - her en uge efter venter vi stadig.

Vi blev kørt til lufthavnen, fly Windhoek12.40-14.30 Johannesborg 19.40-5.30 Frankfurt 8.10-9.35 Billund.

En fantastisk flytur til Frankfurt i deres nye Airbus, herligt.

Men også dejligt at være hjemme igen, lidt koldt, men det vænner vi os nok til.

Hej brormand!!

Og hjemme ventede Lene og Rikke + naboer!! TAK

En fantastisk tur med atter masser af oplevelser. Selvfølgelig var bilen ikke op til standard, vi fik stjålet vores foto-udstyr, John var syg, bilen ofte på værksted, jeg lavede en bule i bilen, der var koldt i nov/december.

MEN

intet kan slå: at få alle disse fantastiske oplevelser, friheden, møde de dejlige mennesker rundt omkring, besøge venner dernede, se utrolig mange dyr, møde vore danske venner og følges ad i Botswana og atter ses i Etosha, næsten ingen regn her i regntiden. Ja vi kunne blive ved. Har fået en masse skønne ting at mindes.

At rejse er at leve!!

Ude godt, men hjemme bedst!

Hvor er vi heldige, at vi får alle disse fantastiske oplevelser, mens vi kan og gerne vil, tak til alle som gør det muligt for os.