NAMIBIA
1.-2. marts

tirsdag en rigtig "slapper". Først kørte vi tilbage til selve campingpladsen. kørte "rundt om træet" for at være i skygge. Sad selv ved swimmingpoolen det meste af dagen, læste, svømmede, læste, svømmede, læ... ----!!

Efter aftensmaden gik vi ned for at komme på nettet (ikke meget kapicitet), nuppe en g&t. Pludselig hørte vi danske stemmer. Det viste sig at "Victors farmor" havde en selskab på 20 danskere boende der!! Tja og lige et par stykker fra Silkeborg, Henrik og Anne - lille verden. Vi fik rigtig hygge-snakket, men de skulle op kl. 5.15 for at køre ud og se solopgang ved Soussesvlei.

En  "Overlander" med dog kun 12 personer ankom og holdt endnu tættere på toilettet!! Så vi måtte have en nøgle til et af værelserne for at bruge toilet og bad!! Personalet (lokale) håndterede rigtig flot!! Skulle lige se Leister-WBA og tja der sad en af gutterne - en ung mand fra Ålborg, så endnu mere dansk snak!!

solnedgang i Hammerstein

onsdag videre til først til Solitare for at få æble-pie. Kvaliteten er virkelig dalet og næsten intet i butikken!! (For 4 år siden kom nye ejere, siden er hele staben fyret pga "tyveri - og værre er bageren er død!! Vi spurgte lidt til en cyklinst da vi havde mødt 2 på vores vej OP af bakkerne. En canadier som var startet i Cape Town og ville forsøge at cykle længst muligt. Vi anbefalede han IKKE kørteWindhoek-Ghanzi. Den næste cyklist kom - Andreas fra Vejle!! En herlig gut der skulle ende i Luzaka inden påske!! øøøøhh

Så ud til Tsondab guest farm - en campingplads ude i ørkenen 17 km ud af "markvej" nord for Solitare. Felix havde anbefalet den. Et utrolig smukt sted, hvor de normalt ikke har campister mere, da prisen er temmelig høj og faciliteterne ikke helt derefter!! kun lidt skygge, ingen strøm, køkken eller andet, så de får negativ omtale. Men omgivelserne var helt fantastisk!! Et besøg værd! En lækker, lækker pool med et lille overhæng så vi kunne komme i skygge. Her sludrede vi meget med en tysk kunstner Michael. Men pludselig måtte vi løbe tilbage til bilen - SANDSTORM. Torden, men kun få dråber!! Her mangler virkelig regn, så øv. Men her kl. 21.30 er 29 grader så ok hvis vi bliver våde!! Skønt at have varme aftner igen Storm og smådryp hele natten. Vi blev inviteret på morgenkaffe (kunne ikke tænde vores gas nogle steder pga blæst).

3.-5.3. Rooiklip guest farm (ved Gamsberg passet) camp 1

Vi valgte at køre videre, for blæsten (sandstorm) blev værre og værre - og vi kunne ikke gå i sand-dynerne i det vejr. Kørte mod Gamsbjerg, og hvem holdt ved Tsondab Valley: den danske bus!! Nåede lige at vinke! før chaufføren bare kørte!! en smuk tur her til vores skønne campingplads 1½ km fra gården. Her er dog blevet oprettet et tysk forskningscenter fra universitetet i München, så her er 7 unge mennesker, som undersøger planter og insekter, - ret spændende.

Har bare nydt bjergene her 360 grader rundt!! Fredag tidlig formiddag gik vi 2½ time tur rundt i bjerge og flodleje med 2 af hundene. en hård tur der afsluttedes med en shandy!!!! (så ekstra 1½ km op til campingpladsen - pyyyhh!) Eftermiddagshygge med en bog og lige da vi skulle lave mad kom pludselig blæst, lidt regn og torden, så vi sprang for at få stole m.v. i tørvejr. Det rensede luften, herligt og aftensmaden blev klaret, bare lidt sent.

Lørdag vasket tøj, gik op til poolen med bøger samt vores sengetøj, da Laura (værtinden) ville vaske det for os i maskinen når hun kom tilbage fra Windhoek. MEN, men bilen er brudt sammen - (og de skal også hente den sidste student) - så vi travede tilbage til os selv for at vaske det i hånden. Ingen problem. Fik det vasket og lige hængt op (på afrikansk maner) og SÅ kom regn, blæst og bare torden. Kl. 15 lå vi ved poolen og læste, kl. 16 sidder vi under klippen, men må lige ind i bilen, da vinden tager regnen med ind under klippen!! Det tordner slemt - og lyner, lød som det slog ned, det må vi finde ud af. Kl. 20 flot og lunt vejr, men vådt sengetøj tihi.

6.3. Swakopmund - Alte Brücke

Ja her ville vi bestemt ikke, men læste om det nye "waterfront" og blev enige om at det måtte ses!! Har fået lækker kager på café Anton og skal på TUC i aften, rigtig forkælelse. - og her er trods alt 21 grader her kl. 16!! Var lige nede at se det nye "Waterfront" ser flot ud. Fandt gadesælgerne som er flyttet, men har meget bedre muligheder. Kan låse deres ting ind i en bygning hver aften. Vi bor på en dejlig campingplads med eget bad og toilet, grill, overdækning og lige "midt i byen (ned til floden).

Lækker middag på Tuc, og hvem kom pludselig ind: Michael Ball  fra München, som vi mødte i Tsondab, så vi hyggede os sammen atter engang. Han forlod Tsondab en dag før tiden, men nåede dog en flot flyvetur ud over ørknen.

7.3. Brandberg white lady lodge camping

KM dårlig mave (mon snegle eller fiskene i aftes var dårlige?), så lidt sent af sted. Ind at handle og kørte så langs havet op til Henties Bay og ind over West coat til Brandberg. En flot, men lidt lang og lidt kedelig tur!! Men utrolig dejlig campingplads, hvor vi nød resten af dagen på nr. 10.

8-9.3 Madisa camping (D2612) nr. 3

Startede med at køre ind til vulkanen Brandberg for at se hulemalerierne "The white lady". Har ofte kørt forbi men aldrig set det. En kæmpe oplevelse. For 60 N$ hver havde vi en skøn guide Thomas - som fortalte en masse om planter, dyr, insekter, området, malerierne ja alt og var meget opmærksom på os. Helt fantastisk tur og malerierne var faktisk flotte.

Herefter fulgte vi gps-en til Madisa. 35 km!! knap 3 timer. Over stok og sten, og dybt sand og ----, men spændende!! Så skønt at komme til denne dejlige plads, kun på nr. 3 var træerne høje nok til vores bil. Blev mødt med et frisk hej af 2 hollænder Rikie og Emilie, som p.t. passede den. Sludrede 1 times tid over 1 cola. Vi aftalte at komme op til receptionen og få en kop aftenskaffe og en sludder. Kma kravlede selvfølgelig op ad de kæmpe sten til toppen få at kigge ud over flodlejet. Hvad kom der:: 2 store elefanter!!!!!!! Så begge mændende kom flyvende ud for at kigge. Rikie var "hjemme i sit telt for at vaske". Vi sludrede et par timer!! så sent i seng.

Onsdag tidligt op for de ville vise os området, en lille times tid gik vi, snakkede og nød det. Fik vasket tøj, en tur i poolen, talt med 2 schweizer der camperede. Kiggede efter elefanter, men ingen i aften. Rikie og Emilie kom ned til os og fik kaffe. De er meget frustreret over deres arbejde og manglende samarbejde med de omkringboende lokale. Så det fik vi en meget lang snak om. Et par herlige mennesker på ca 35 år, der har solgt alt hjemme i Holland og bare vil "overleve".

hvad en ølflaske kan bruges til - på vejen til Madisa!!

Man ved bestemt man er i ørkenen: 17 grader om morgenen, 37 midt på dagen.

10.3.6

Atter flot område mellem bjergene og over de forskellige pas nordpå. Men besluttede at stoppe her i stedet for at køre videre til Etosha. Frokost her. En tur i poolen, læse og nyde camping nr. 5. vi er alene herude med latterfuglene og bavianerne!! og noget ukendt og stort ved toilettet, så det gik lidt hurtigt!!

Afrikansk liggestol!!

et dybt flodleje

11. marts. 4x4 kørsel - uventet! 118 km på 6 timer - en spændende dag!!

Vores "bibel" viste en vej C40 fra Sesfontein til Gold Gate i Etosha, så den ville vi selvfølgelig tage! (den eksisterer åbenbart ikke!!) Men, men, men vores kære gps viste os 118 km, så vi fulgte bare den!! Hvor vi altså kunne. Pludselig var her noget grønt at se på, de havde regn i sidste uge.

GPS-ens veje er uransagelige - uha det var som at køre i Kalahari og lidt værre. Heldigvis kunne vi følge et spor, hvor 1-3 biler havde kørt, altså det meste af tiden!! Ved en dyb donga tabte vi det men efter en tids søgen fandt vi atter sporet. Det var en kæmpe udfordring og samtidig rigtig sjovt. Her skulle vi virkelig bruge vores 4-hjuls træk. Alt fra gennem bush, klipper, udtørrede floder, DYB sand og et par meter ned og LIGE op igen.

Vi kom da også pludselig til et kontrolpunkt for kogalskab!! Her må man ikke have kød og mælkeprodukter med!! Vi havde lidt med og selvom det er sydfra (vi bare har været kørt lidt nordpå ved man aldrig! Kma ville have omplaceret, men John mente ikke det var nødvendigt!! De bad ham åbne bagi. Jeg har aldrig hørt ham snakke SÅ meget og vise både skabe, senge, toilet etc. alt mens han fik skubbet stigen foran køleskabet!!! Så vi slap!

Vi blev fuldstændig overrumplet da vi pludselig fandt en asfaltvej, efter 13 km kom vi til denne dejlige campingplads Etosha Road camp, lige ved vest-indgangen til Etosha. Inden 5 minutter havde vi taget et MEGET tiltrængt bad.

12.3. Olifantsrus (Etosha)

Som de første i dag ind i parken fra Galton Gate (vest), så de havde ikke byttepenge, så vi må betale senere!! Bilen blev fuldstændig undersøgt for våben, men vi havde jo ingen. Men flinke var de.

Stoppede ved første vandhul Rhinosvlei. Her var en masse dyr, zebra, oryx, gnu, springbok, bl.a lå en med 2 kid helt stille, da vi lige kiggede efter lå 4 løver under et træ et stykke længere væk!!

Ved Rateldraf mange zebra, så 6 elefanter langs med vejen, som vi fulgte lidt. Ved Klippan blev vi bare underholdt. Kaffen kom frem. I 1½ time blev vi underholdt af ialt ca. 37 elefanter. De legede, slås, "lavede små elefanter", (var virkelig i brunst), slås igen, ja et show uden lige.

Bagefter kørte vi op for at se Dolomit (en ny lejrcamp), smurte vores sidste stykke brød og kørte videre her til Olifantsrus. Så en del springbok, zebra, red hartebeast, giraffer, kudu på vejen. Her er et oplyst vandhul, hvor kma så et næsehorn ved solnedgang. Fik en lang sludder med 2 andre campister - Daniel og Samantha fra Holland, så John kom, han kunne høre os!! - EN ELEFANTISK DAG.

13.3. Oukuejo (Etosha)

Morgenmad i Olifantsrus, dejligt. Vores "nabo" - 2 tyske mænd var desværre punkteret, de stakler! Ikke det helt store i dag på vej hertil, dog et par kæmpe elefanter, masse strudse, zebra - og nogle springbok der løb foran os en hel km., red hartebeast og en del impalaer og en enkelt giraf!!

Fik en plads kunne kun få nr. 19 eller 30. Da vi kom om på pladsen var det meste ledig UNDTAGEN nr. 19!! så vi fik atter nr. 20 og følte os hjemme. Manglede dog de andre 4!! Men pludselig kom Samantha og Daniel og parkerede i nr 21!! En tur i poolen og så på aftentur. Vi kørte til Olifantbad og Aus, intet. Men på vejen dertil så vi 4 geparder, som lige ville over bag vores bil og drikke vand i vejsiden!!! (det har regnet rigtig meget i aftes, så mega mange store vandpytter på vejene). På vej tilbage så vi lige 2 løver, dog lidt ude, men synlige. Intet ved campens vandhul, så hjem til en kop kaffe og pludselig styrtede det ned - i 2 min!! Men så er alt pakket væk!.

14.3. Onguma, Tamboli campingsite (udenfor Etosha)

De 7 overlander kørte tidligt, så var der lidt ro. Vi kørte dog også inden længe. Checkede lige vandhullet - intet! Mødte ret hurtigt 1 slange, der strøg ind i vejsiden. Senere så vi langt borte 4 løver lige før Ondangal. Tog den store vej til Namutomi, da det har regnet meget og ikke mange dyr før i det nordlige! Så atter løver ret tæt 5 stk ved vejen til Chudop. Men så rimelig mange flokke af forskellige dyr. Vi besluttede dog at køre ud af parken til en campingplads i en park lige udenfor. A+O har været der engang, et rigtig skønt sted. 9 pladser et stykke fra hinanden, eget bad og køkken + en pool.

For campingpladserne i Etosha er efterhånden rimelige faldefærdige og europæer skal betale det dobbelte af andre. Så hellere et skønt sted og meget billigere. Vi kan jo køre ind i morgen igen.

15.3 Waterberg Wildernes farmt

Hvorfor tage den nemme vej, når vi kan finde en anden?? Handlede i Grootfontein, Var gennem en masse regnbyger, så spiste frokost inde i vores camper + lidt terningespil. Vi så een bil i 1½ time!! Gav lidt motion, da vi måtte åbne en masse låger til indhegninger tværs over vejen.

Kom reelt til den forkerte plads, heldigvis, for her var pragtfuldt, igen eget bad og toilet m.m. Onsdag morgen gik vi 2 lange ture i området. 2,2 km + 2 km. Meget interessant. Den første fortalte en masse historie om området, krigene, tyskerne og de lokale - og på en kortfattet måde. samtidig var der en masse skønne træer og blomster og kudu, så helt fantastisk.

Men hvem kom farende da vi ankom: Samantha og Daniel (vores bil er let at genkende). Vi var endt på samme plads, virkelig skægt. Vi havde en rigtig dejlig aften sammen.

Man møder meget på sin vej!!

Ved Weawers Rock

Sø, John, hunde!!

16.-17.3. Weawers Rock camping

Her er vi så for 3. gang, Dejlig med flot have og super udsigt over ørkenen. I samme område som i går. Men onsdag regn fra 16-21, godt vi har vores lille camper!! I dag torsdag må vi knageme igen have en trøje på, dog har vi lige været oppe på 29 grader, men vinden er kold. Så vi gik en lille tur med de 3 hunde ned til en sø. Nu skal vi ned at spise aftensmad dernede. John gider vist ikke ren pasta IGEN i aften (regnvejrsmad!!).

Men vi har fået bilen vasket og vasket lidt tøj, læst, gået og set små dik-dik her på plænen. Fik lækkert aftensmad, uhm.

18-19.3. Erongo plateau camp

En kold morgen, så vi tog det roligt. Handlede i Otjivarongo, sikke en Spar-butik de har fået! samt ind for at få det sværd der manglede i Janus "kriger" sidste år. De accepterede, men havde ikke flere, så vi fandt et alternativ!!

Kom til vor favorit-sted, hva-ba, nr.2 (VORES PLADS!!) var reserveret!! - også nr. 1, så vi måtte på nr. 3. Den er flot og god, men laaaangt fra toilet-bygningen. Et par skønne dage med absolut ingenting!! op til 37 grader, men lørag kom ca. 100 dråber vand, temperaturen faldt 9 grader på ½ time!! Så halvkoldt - kom ned til 24 grader!! Skønne aftner da der er næsten fuldmåne i stedet for el!!

Her var lige en lille hilsen fra Samantha og Daniel, TAK.

Diego og ?

20.3. Tsaobis Nature Park

Trods op til 39 grader er der koldt om morgenen!! Lige til solen er fremme. Kørte mod Etusis, et dejligt sted, vi var på for flere år siden, men lidt for tidligt så vi fortsatte hertil.

Et skønt sted ned til floden (ingen vand dog). Men en lækker pool, som var skønt da vi har 39 grader. kl. 22.40 er der stadig 26 grader. En lækker aften med et skønt bål. Og dejlige naboer. Ungt par fra Windhoek med 2 små børn. I eftermiddag morede kma sig med at lære et par lokale skønne unger at svømme.

21.3. Vinyard Contry B&B camping

En skøn morgen, fik sludret med faderen til skønne Diego - Tsudisa Ditto Gonteb. Han var i DK i Råbjerg Mile i 2009 for at se på kystsikring, var medlem af regeringen. Har studeret i Manchester, så vi fik en dejlig lang snak. Kørte den smukke vej C28 til Windhoek, utrolig flot, så det tog laaang tid. Fik frokost på toppen, - Bosuo Pass, hvor man stiger ca 400 m på 1 km, det ER stejlt.

Vi kørte til Daan Viljoen - en dyrepark 15 km udenfor byen med en skøn campingplads. Men vi anede ikke på forhånd at der var "indepence-dag", som i år bliver fejret i Windhoek!! Så alt var booket. Vi kan faktisk høre fyrværkeri her kl. 20.30og ind imellem se toppen af det.

Pyh og vi var lidt sent på den. Nå så ud mod lufthavnen for at campere på Kalahari Inn, hvor Iver og Solveig også tog de sidste nætter, men vi så lige et skilt til en vinyard med camping lidt udenfor byen, så det lød spændende og trætheden tog over. Eget bad & toilet og køkken, super, men så er det bedste også nævnt. Trafikstøjen er helt forfærdelig. (også helenatten og skidekoldt, vi frøs, kl. 7 om morgnene er her kun 5 grader, godt vi havde hundetæpper med!!) - Øv vi skulle have fortsat de sidste 20 km. Men hvor har det været en smuk tur i dag - IGEN.

22.3. Auas lodge

Nu vil vi have en ordentlig afslutning på et par fantastisk måneder, så vi ringede til Auas lodge. Meget imødekommende. Vi fik tømt bilen, sorteret og pakket det der skulle med hjem. Kørte ind til Windhoek og videre til lodgen sydøst for Windhoek.

Sikke en skøn afslutning! Fantastisk velkomst, skønt værelse med udsigt og MED brændeovn, som John tændte, natten var MEGET varm!! kaffe og kage, et par timer ved poolen, strudsepar med 10 meget små unger badede i vandhullet ved siden af!! Lækker aftensmad og hygge sammen med Lis og Greg fra Wales. Næste morgen en god travetur, hvor vi så springboek, waterbok, vildsvin og strudser. Så fik morgenmad kl. 9.30. Et bad og pakket de sidste småting. Gav dem alle vore rester, som de ville sørge for at fordele det til lokale i området.

23-24. marts.

Afleverede bilen med et STORT TAK til Asco car hire. Alt ok. Fik endelig udskrevet boardingkort, for vi anede ikke om der var meget ventetid pga. bomben i Brussel, men vi har intet mærket til det. Måtte løbe gennem Johannesborg lufthavn, da vi var lidt forsinket, men nåede det!! Var tidligt i Frankfurt, hvor vi nu sidder - det mest kedelige sted, vi nogensinde har oplevet! Da det er Europa-området kan vi kun få kaffe og sandwich, ellers skal vi af lufthavnen og checke ind igen. Har spurgt 3 forskellige, de har vist os 3 forskellige steder hen,  så vi bliver HER. Vi kunne dog komme til Billund efter 2 timer hvis vi betalte 240€ p.p. - Så det bliver afslapning her i stedet for.

Glæder os til at komme hjem og til at  Karen M. P henter os i Billund kl 18.10. Og til at møde i dejlige venner og familie igen.

Kedelige Frankfurt lufthavn

SLUT PÅ ENDNU EN SKØN LANG TUR - 10 UGER!!